funktioner i php

Tags:    php function

Hejsa.

Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg kan oprette en funktion i php som tager et ukendt antal variabler og derfra indsætter dem i en db?

Kan sagtens skrive det. Men jeg ved bare ikke hvordan man laver en funktion der tager et ukendt antal variabler :D



6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Vil du tage variablerne eller deres værdier? Fordi hvis det er værdierne kunne du benytte et array
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 08.05.2012 18:31 af Bruger #4487
du kan bruge func_get_args() eller sende et array som Martin forslår.



Både Martin og Kenneths forslag er fine. Forskellen ligger i hvordan du sender input.

Hvis du bruger func_get_args så er det meningen at du sender input ala: function(input1, input2, input3) og så får du et array(input1, input2, input3) som output af func_get_args().

Hvis du bruger martins løsning med at sende et array skal du selvfølgeligt give den input ala function(array(input1, input2, input3)) og så vil du have det i den dertil tildelte variabel.

Alt efter hvilken opgave du løser vil den ene være mere hensigtsmæssig end den anden.

Hvis du skal opdatere en sql tabel, som dit eget eksempel antyder, så skal du jo også indikere et eller andet for hvor de forskellige opdateringer skal laves. Og så er det derfor et assoc-array du skal give som input til funktionen (key=>val par). Og så skal du jo kun bruge 2 argumenter til din funktion - et tabel navn og en liste af ændringer der skal udføres - og så er func_get_args() overflødig...



Ja selvfølgelig.

så jeg kan vel gøre sådan her?
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Super drenge jeg er nu kommet i gang med funktionerne, men syntes at det er åndsvagt at jeg skal skrive en funktion for hver indsættelse af data i min database.

Lad os fx antage følgende:

Jeg vil indsætte en bruger med 3 inputs.

Jeg vil indsætte et dokument med 6 inputs.

Det burde da være muligt at lave en funktion som samler og kan køre det hele.

Kan dette her virkelig klare det?
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Noget i den her stil- det vil du nok selv kunne bygge videre på så det virker som det skal.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 24.05.2012 17:06 af Bruger #17015
t