IT og sygdom, job og uddannelse, mulighederne

Tags:    it sygdom job muligheder

Hej.

Inspireret af udertegnet selv, vil jeg prøve at lave en smule research på hvor mange her inde der arbejder, på trods af en psykisk lidelse, som kan hæmme en fra at arbejde på en normal arbejdsplads og hvad man gør for at overkomme sine slemme forhindringer og undgå sygdommens overtag.

Personligt har jeg sloges i snart 10 år med nogle psykiske lidelser, som gør det meget vanskeligt at stå op, arbejde normale timer, osv. Jeg får derfor Førtidspension. Jeg læser til dagligt på Fjernundervisnings holdet her på Falster, på Matematik Niveau C og forhåbenligt til næste år, niveau B, så jeg kan komme på den længe ventet Datamatiker uddannelse (Med mindre jeg finder en mere relevant uddannelse inden for det om råde jeg vil have)

Jeg er uddannet IT Supporter, har svendebrev og er faktisk godt tilfreds med min karakter på 8 (Mener det var den gammel skala - Er dog i tvivl) og var oppe i WINS.. Jeg var til prøven hvor jeg havde det allerværst i mit liv, jeg sloges med ex kæreste problemer, dårlige forhold på kollegie, havde 2 indbrud samme uge på første år på kollegiet, mistede data på 1½ års skole gang, uforstående mester og lærer, ingen hjælp at hente fra systemet, ja, det var virkelig noget lort.. Havde også lidt alkohol problemer, så der var rigeligt at slås med.

Jeg bruger dog næsten 80% af min overskudstid som dage idag, på at rode med elektronik og IT (Som nogen har bemærket).
Det gør ikke nogen til en dårlig person at man har en lidelse som forhindre en i at dukke op på et arbejde dagligt, men, det ville da være rart hvis man sådan lidt kunne høre at man ikke var ene og alene om at være syg og ude af stand til at arbejde normalt.

Jeg regner ikke med at der er mange der løfter sløret for deres sygdom, da det er besværligt nok at acceptere at man kan have en sygdom der forhindre en i at gøre noramle ting, som "normale mennesker gør", men, håber da at det er en inspirrition til at få andre folk til at gøre noget, som de ikke havde regnet med kunne lade sig gøre, på trods af sygdom.

Som nævnt har jeg sloges med div. ting, og alligevel læser jeg til tider lidt matematik i fritiden for at komme lidt videre, men, der er mange indelukkede dage hvor man ikke bevæger sig ud, eller for den sags skyld har kontakt med nogen.

Så jeg ville høre af, om der var nogen her inde, der står/stod/er i samme situration som jeg har været eller er, som ønsker et normalt job en dag?

Hvad i gør for at komme videre?

Hvad hjælp der er at hente?

Og om der faktisk (Ikke at jeg mangler job lige pt), er nogen der ude, som tilbyder job til folk som mig?

Let hjertet, og kom igang med at skriv.

Det er ikke ment som en dagbog det her, eller som et opslag, men, mere som en hjælpende hånd, der fortæller at selv om man har været langt ude, kan man måske se lyset nærme sig.

Tak.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan ikke direkte relatere til hvordan du har det, da jeg ikke selv sidder med en fysisk eller psykisk lidelse der gør mig ude af stand til at arbejde fuldtid.

Jeg er dog af den overbevisning at der er plads til folk som har det svært af en eller anden grund. Der tilbydes både fleksjob og deltidsjob, også som udvikler. Der er også freelance, hvor du egentlig selv er din egen herre, dog på foranledning fra en kunde der forventer et resultat.

Hvad du kan gøre er også svært for mig at svare på, da jeg ikke ved hvad du døjer med, men måske en psykolog kan hjælpe dig (hvis du har det svært psykisk, kunne godt tyde lidt på det, hvis du indelukker dig i flere dage af gangen).

Held og lykke, og giv aldrig op!



Hej Martin.

Jamen, jeg blev diagnoseret Parnoid mv. Så det kniber jo lidt med bare at gå ud, men, jeg gør alt hvad jeg kan for at være ude jævnligt, så er faktisk ikke så indelukket som før hen.

Jeg har overvejet freelance til fremtiden, da det virker som en mulighed for at jeg kan arbejde lidt mere selvstædigt og uden at skulle leve op til andet end kunden, også måske se lidt velsorineret ud, ikke mindst, have en ordenlig påklædning, som virker ret vigtig.

Hvad uddannelse angår, så gør jeg alt hvad jeg kan for at min Matematik B bliver på skole bænken, når jeg når dertil, da jeg ikke ønsker at sidde hjemme bag lukkede døre resten af mit liv.

Deltid og fleksjob (Flexjob), er ikke en mulighed for mig, kommunen vil ikke hjælpe, så jeg er på egen hånd, det er inten eller, dvs. Fast job, eller være Førtids pensionist, de mener ikke jeg er i stand til at arbejde, jeg prøver dog at gøre dem opmærksom på at jeg på et tidspunkt regner med at kunne arbejde hvertfald halvtid.

Hvad Psykolog angår, har jeg aldrig rigtig været til en, andet end en der lige skulle teste min viden (Spørg mig ikke hvorfor??), men, det gik udemærket, og jeg reagerede ret hurtigt (Tror det var for at fange hvor hurtigt opfattende jeg var?? Aner det ikke faktisk), men, det er umuligt at få en Psykolog her på Falster, det tager 1½ års ventetid med offentligt system, og penge til en, ja, det kniber lidt, da jeg har gæld endnu.

Tak for rådgivningen.
---

Vil dog stadigvæk gerne høre om der er andre der har stået i den situration?



t