Kan man samle et login script med form, php og ajax i en og samme fil?

Tags:    php jquery ajax html

Hejsa.

Jeg ønsker at gøre noget mere ved min login så den føles mere som en desktopapplikation. Så jeg kunne godt tænke mig at når man indtaster sit brugernavn og adgangskode i formen så vises der en "loading" cirkel (har filen).

Spørgmålet går på hvordan gør jeg det?

PT. ligger min form og min login i samme fil (kører login-script via en funktion.).

Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg gør dette eller skal jeg virkelig til at skille det ad?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
alså du vil vise den der spinner mens dit ajax kald loader?

hvis du bruger jquery.ajax kan du bruger beforeSend.

noget i den her stil.
Fold kodeboks ind/udJScript kode 




1. Lav en formular
2. Op onsubmit kører du en javascript funktion der validerer inputs
3. Hvis noget er indtastet forkert giver du brugeren besked. Ellers fortsætter du til trin 4

4. Indsæt et billede der symboliserer at den loader (http://ajaxload.info/)
5. Send en Ajax request til fx. et Php script med de værdierne fra formen. PHP-scriptet indsætter værdierne i databasen og retunerer en besked til din javascript om at det hele er gået fint. Når javascriptet modtager besked kan den sende brugeren videre til hvor den nu skal hen




Ja se det besvarede ikke helt mit spørgsmål kun delvist.

Kan jeg klare det hele på samme side?

Lige pt har jeg min form og php script i et og samme dokument. Dette vil jeg fortsat gerne bibeholde.

Men hvordan klare jeg det?

Ud fra hvad jeg har mødt indtil videre så skal jeg lave en php del hvor den udskriver noget som jeg så i jquery kan tjekke og derfra sende besked til brugeren.
Kan de gøres på en anden måde end at skulle ud i "echo "success";"?






Kan jeg klare det hele på samme side?


Det du mener er at du har formen og selve din PHP code til validering og AJAX kaldet på formen i samme side?

Hvis det er tilfældet så kan du, men jeg vil ikke anbefale det, da det vil give noget uoverskueligt kode.
Ønsker du dog alligevel denne løsning, så kan du gøre det at du laver en if-else statement, og så sender dit AJAX kald en variabel med der hedder "submit". Hvis det er et submit udfør validering og udskriv en besked i evt XML/JSON, som dit AJAX kald så fortolker på. Og er submit ikke med så vises din form.

Så er det bare at sætte dit AJAX kald til at kalde sin egen side med submit.

Jeg vil dog anbefale du laver en side/service der laver valideringen, fordi det vil nedsætte kompleksiteten og gøre din kode mere overskuelig.



t