DLL lavet i VB

Tags:    visual-basic

User
Bruger #778 @ 28.01.02 19:30
Er der en behjertet sjæl der kan sætte mig i gang med at lave og bruge DLL'er.
Hvis du kan lave en lille DLL-demo og vise hvordan jeg registrerer og bruger den, så kan jeg selv komme videre.
Jeg afleverer alle de point jeg har til vedkommende, og tak til.
Hvor kan jeg finde læsestof om DLL-programmering??
Hilsen
Flemming




9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
User
Bruger #368 @ 11.03.02 15:15
Jeg har selv leget lidt med DLL'er og det er endelig lykkedes mig at lave min egen DLL og kalde en funktion fra den.

Det er meget simpelt.
Du laver et Active-X DLL hvori du laver en funktion fx:

public function Msg()
msgbox "Hello World!"
end function

så laver du din DLL, og nu er DLL'en klar til brug.

Du kan starte et nyt projekt og vælge Projetc --> References og der skal du bare finde din DLL(Eller din VB projektfil)

Nu skal du bare skrive en kort kode for at aktivere DLL-funktionen:
FX:
function CallDLL()
dim CTL as New MitProjektNavn.MitClassModul
CTL.Msg
end function

Så let er det, men hvis du har for hjælp så skriv til mig.

mvh. Magnus Boye



User
Bruger #683 @ 28.01.02 20:17
skriv din mail adresse så sender jeg en fil til dig

Hilsen Death Killer?.



<quote>Er der en behjertet sjæl der kan sætte mig i gang med at lave og bruge DLL'er.
Hvis du kan lave en lille DLL-demo og vise hvordan jeg registrerer og bruger den, så kan jeg selv komme videre.
Jeg afleverer alle de point jeg har til vedkommende, og tak til.
Hvor kan jeg finde læsestof om DLL-programmering??
Hilsen
Flemming
</quote>

Hej Flemming,

Så vidt jeg ved kan man kun lave "ActiveX Dll'er" i vb, ikke "rigtige dll'er".
Hvis du vil lave "rigtige dll'er" så skal du bruge C++ eller et andet egnet sprog.

Læsestof om DLL-programmering: MSDN Library.
:)

Venlig hilsen

Kim Pedersen

P.s. Er der nogen der mener jeg er gal på den, så sig endelig til da jeg selv er interesseret i dette emne.[Redigeret d. 29/01-02 01:17:01 af Kim Pedersen][Redigeret d. 29/01-02 01:19:13 af Kim Pedersen]



User
Bruger #386 @ 29.01.02 12:54
<quote>Så vidt jeg ved kan man kun lave "ActiveX Dll'er" i vb, ikke "rigtige dll'er".
Hvis du vil lave "rigtige dll'er" så skal du bruge C++ eller et andet egnet sprog.</quote>

Og hvad mener du så er "forkerte dll filer" i forhold til C++ dll'er ? En ActiveX dll er sgu' lige så rigtig som noget du kan lave i C++.

Jacob



User
Bruger #683 @ 29.01.02 19:55
Hvis det er i VB 6 så kan man altså godt lav de RIGTIGE dll'er hvis det skal være på den måde.



<quote>Hvis det er i VB 6 så kan man altså godt lav de RIGTIGE dll'er hvis det skal være på den måde.</quote>

Man kan også lave "rigtige DLL'er" til både Windows og OS/2 med Microsoft QuickBASIC 7.1 Extended (alias PDS 7.1), og det er på en 16-bit DOS maskine, men man må minimum have en Intel 80486-DX for at gøre det :-)

Det siger Microsoft ihvertfald, så ved jeg ikke hvordan man laver 32-bit DLL'er på et 16-bit operativ system. Men det kan man altså, selvom det er lidt besværligt.

<b>PS: Jeg vil gå igang med at skrive en artikel om at lave forkerte DLL'er til Windows i VB... Jeg skulle jo gerne svare på spørgsmålet istedet for udelukkende at brokke mig :-)</b>
[Redigeret d. 30/01-02 21:24:56 af Herluf Hermansen]



<quote>Er der en behjertet sjæl der kan sætte mig i gang med at lave og bruge DLL'er.
Hvis du kan lave en lille DLL-demo og vise hvordan jeg registrerer og bruger den, så kan jeg selv komme videre.
Jeg afleverer alle de point jeg har til vedkommende, og tak til.
Hvor kan jeg finde læsestof om DLL-programmering??
Hilsen
Flemming
</quote>

Hey.

Jeg har nu skrevet og indleveret den artikel, jeg lovede dig. Der er en DLL komponent og et test program. Nu er det så bare spørgsmålet, hvornår "Udvikleren.dk" godkender artiklen og bringer den her på siden.

Jeg håber artiklen hjælper dig (og andre). Hvis der er nogle spørgsmål, kan du altid sende mig en besked. Du kan også læse artiklen på <a href="http://www.friserverplads.dk/herl">http://www.friserverplads.dk/herl</a> hvor jeg allerede har lagt den. Download koden derfra, hvis du ikke gider at skrive selv.
[Redigeret d. 31/01-02 04:05:10 af Herluf Hermansen]



<quote>Er der en behjertet sjæl der kan sætte mig i gang med at lave og bruge DLL'er.
Hvis du kan lave en lille DLL-demo og vise hvordan jeg registrerer og bruger den, så kan jeg selv komme videre.
Jeg afleverer alle de point jeg har til vedkommende, og tak til.
Hvor kan jeg finde læsestof om DLL-programmering??
Hilsen
Flemming


Hej Flemming,

Så vidt jeg ved kan man kun lave "ActiveX Dll'er" i vb, ikke "rigtige dll'er".
Hvis du vil lave "rigtige dll'er" så skal du bruge C++ eller et andet egnet sprog.

Læsestof om DLL-programmering: MSDN Library.
:)

Venlig hilsen

Kim Pedersen

P.s. Er der nogen der mener jeg er gal på den, så sig endelig til da jeg selv er interesseret i dette emne.[Redigeret d. 29/01-02 01:17:01 af Kim Pedersen][Redigeret d. 29/01-02 01:19:13 af Kim Pedersen]</quote>

Det jeg mente med "rigtige/ActiveX DLL'er" var, at man (efter det jeg har læst mig frem til) ikke kunne kalde dem fra andre sprog, men der tog jeg fejl.

Kim





<quote>
Det jeg mente med "rigtige/ActiveX DLL'er" var, at man (efter det jeg har læst mig frem til) ikke kunne kalde dem fra andre sprog, men der tog jeg fejl.

Kim
</quote>


Du har sandsynligvis forvekslet <b>ActiveX</b> DLL'erne med VB 3.0's VBX filer. Der var vist noget med at de ikke virkede sammen med andre programmer.

Men det skal du ikke være ked af.



t