edb spørgsmål

Tags:    edb server

<< < 12 > >>
Hvad er en hardware?
Hvad er en software?
Processor?
Harddisk?
Drev

Gerne med eksempler



Fejlsøgning på windows, hvad betyder det?
Hvad er en windows server 2008? Gerne med en forklaring, jeg har læst på nettet, men kan ikke forstå hvad det er???

Nævn backup pogrammer som i bruger....???







Indlæg senest redigeret d. 28.05.2012 23:16 af Bruger #16802
12 svar postet i denne tråd vises herunder
9 indlæg har modtaget i alt 34 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad er en hardware?
Hvad er en software?
Processor?
Harddisk?
Drev

Gerne med eksempler



Fejlsøgning på windows, hvad betyder det?
Hvad er en windows server 2008? Gerne med en forklaring, jeg har læst på nettet, men kan ikke forstå hvad det er???

Nævn backup pogrammer som i bruger....???





Hardware: Noget der sidder inde i din computer, f.eks. CPU (processer - står for Central Processing Unit), Grafikkort etc.

Software: Programmer der kører på din computer, f.eks. Internet Explorer eller Skype

Processor: Den centrale enhed i din computer, som er hjernen bag alt hvad der foregår (sådan kort fortalt)

Harddisk: Det stykke hardware i din computer, hvorpå alle dine data bliver gemt

Drev: F.eks. et DVD eller CD drev - altså som regel en enhed til at håndtere medier som DVD'er og CD'er (også disketter for de lidt ældre)

Fejlsøgning på windows: Hvis der er noget galt med styresystemet (windows i dette tilfælde) så kan man fejlsøge på hvad der det er, der er galt - det kan f.eks. være nogle filer der er ødelagt eller at systemet ikke er opdateret

Windows Server 2008: Styresystem til en server - i dette tilfælde Windows. Når du ikke har styr på ovenstående udtryk, får du helt sikkert heller ikke brug for at vide, hvad en server er lige forløbig ;-)

Backup programmer: Jeg bruger FBackup, som jeg har været meget glad for. Der findes også alternativer som er inkluderet i windows 7, og mange gratis programmer online - det er ret ofte smag og behag :-)



Hej Maria.

Det ville være nemmere at hjælpe dig hvis man vidste hvad målet er.

Hardware - Hardware er indmaden i din Computer. Det ville sige, det du fysisk kan røre er hardware. Udstyr som kan forbindes til Computeren, mus, tastatur, joystick er også hardware. Fordi du kan fysisk røre ved det.

Software - Software er en instruktion til din Computer. Som fortæller den hvad den skal gøre og hvornår den skal gøre det. F.eks. Når du dobbelt klikker Internet Explore (din browser) så fortæller du Computeren at nu skal den starte netop det stykke software. Uden at du ved det så kører der flere tusinde stykker software på din Computer. Som gør at du kan bruge den i dagligdagen.

Hvis du er i tvivl om noget er software eller hardware sp prøv at røre ved det. Hvis du fysisk kan røre og mærke det så er det hardware, hvis ikke så er det software.

Processor - En processor (også kaldet en CPU - Central Processing Unit) er "hjernen" i din Computer. Simpelt. Når du beder Internet Explore om at starte, så er det processoren der starter det.

Harddisk - en harddisk (også kaldet HDD - Hard Disk Drive) er et lager, hvor programmer bliver gemt. På samme måde som en DVD skive er et lager. Begge dele kan gemme programmer, billeder eller hvad man nu har lyst til at gemme.

Drev - er den enhed du fysisk kommer dine CD,er eller DVD,er i.

Hvad er fejlsøgning - Når du oplever i Windows at et program går ned, så er dette en fejl. Windows spøger dig så om du ville prøve at rette fejlen. Dette er fejlhåndterring. Sammen er det vel noget vi kan kalde fejlsøgning.

Hvad er en Windows server - Det er nok nemmere at forstå hvad en server er generelt kontra hvad lige præcis en Windows server er. En server kan være en helt almindelig computer som den du sidder på. Forskellen mellem de to er. En server står normalt ikke fremme, En server står normalt i et afkølet rum (for at den ikke skal blive for varm), En server udfører for det meste opgaver som kan automatiseres. Uden at det skal blive for teknisk.

Hvad er backup - Hvis vi kikker på order "backup" og skiller det af, "back" og "up". Så giver det måske mere mening. Når vi har nogle vigtige ting som vi ville gemme, f.eks. Familie fotos. Så laver vi en kopi af disse fotos sådan så vi gemmer de nøjagtige samme fotos to forskellige steder. Den ene bunke fotos ligger i skuffen, hvor vi tager dem frem når vi skal se dem. Den anden bunke ligger vi i en konvolut og gemmer på loftet. Hvis vi nu skulle miste den første bunke fotos gemt i skuffen, så kan vi hurtig hente den anden bunke på loftet, og så er vi hurtigt "back", "up". Det ville sige, vi kan hurtigt få fat i nr 2 bunke selvom at vi mistede den første. Og alle kan fortsætte med at se fotos.

At lave en backup betyder bare at du har to identiske ting, gemt to forskellige steder. Så når uheldet er ude så kan du hurtig komme videre. Uden at have mistet noget som sådan. For du har jo en kopi.



"Structured Computer Organization" af Andrew Tanenbaum er ret god...men tung kost.

Lige en rettelse eller tilføjelse til nogle af de ovenstående definitioner: En harddisk er også et drev.

Processor: Udfører instruktionerne i et program, såsom at lægge to tal sammen, tjekke om et tal er større end et andet, kopiere data fra et sted i hukommelsen til et andet.



jeg er god til engelsk

Jeg ville vide om i kender nogen gode bøger...??



Så er "Structured..." nok den helt rigtige. Den forklarer alle de mest nødvendige hardware dele, samt hvad operativsystemet står for...plus lidt netværk.

Og så har han en rar skrivestil...man kan faktisk sidde og klukke lidt fra tid til anden (det kan så også være fordi man er ved at miste forstanden...who knows).



Software er jo ligesom WINDOWS 7 og XP m.v og andet som skal installeres.

Hardware er jo et produkt der er købt til sin computer/bærbar som skal sættes til. Eks ram, harddisk, USB nøgle, andet.

Processor er den som arbejder for dig. Den som får maskinen til at køre som den gør, med ram. Den som er hjernen bag alt til bundkort, ram, harddisk, drev, m.v.

Harddisk er den som gemmer alt software og filer/billeder/dokumenter du selv installere, henter ned m.v. Hukommelsen (din hjerne).

Drev, kan være som DVD/CD/DISK drev.

Fejlsøgning på windows, kan være så meget. Hvis det er harddisk fejl - bør du hente programmer til at tjekke den for fejl. Og sørg for den også kan løse de fejl.

Windows server 2008, lyder lidt som en windows server?.
Som skulle være godt for at køre egen host eks?.
Som games, websites, andet. Man kan godt godt bruge den som privat.

Jeg henter selv kopi af mine SQLs, af og til. Benytter ikke online backup..

Min forklaring.
Kunne se Simon Smith var 2 minutter hurtigere end mig. Så kan man da lige se hvor lang tid det tog mig at skrive min sætning. :-)



Indlæg senest redigeret d. 28.05.2012 23:34 af Bruger #17118
Du kan låne bøger på biblioteket om det, så hvis du låner en del stykker så kan det være du finder en som er rigtig god så kan du jo købe den og have.

Hvis du kan engelsk så er det en stor fordel.
Hvis du ikke kan så ville det være en god ide og lære engelsk.
Der er rigtig meget om computere der står på engelsk.



En harddisk er også et drev.


Du mener når du ser det som et "drev" i Windows med et bogstav?


Det er et drev, uanset om det er tilsluttet en computer og hvordan et OS beskriver det.



Jeg vil gerne arbejde som it-supporter, vil gerne læse bøger om computerens opbygning osv.
Fandt lige denne guide/artikel, måske du kan starte ud med den - http://www.grassrootsdesign.com/intro/hardware

Men er enig med Robert. Tanenbaums bog er superb, men tung kost :P



Indlæg senest redigeret d. 29.05.2012 12:32 af Bruger #4487
Hardware kan også være andre enheder som mus, usb nøgle, monitor osv. Rigtigt?

Hvordan finder man frem til fejlen. hvordan fejlsøger man?

hvad er windows server 2008?
Hvad bruger man den til??

kender i til nogle gode og interessante bøger hvor man kan læse om computer opbygning. Som it supporter fx bruger under deres uddannelse...?



Indlæg senest redigeret d. 28.05.2012 23:46 af Bruger #16802
<< < 12 > >>
t