Er der svagheder med at lave Frames sådan her?

Tags:    frame design html

Som skrevet, er der svagheder med at lave et frameset sådan her?

Fold kodeboks ind/udHTML kode 




9 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 38 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Her får du en liste af grunde til hvorfor du ikke skal bruge frames.

Du kan ikke bookmarke en side på dit site da man bookmarker den aktive frame som ikke er hensigten. Det samme gælder når du printer en side. (dette er forskelligt fra browser til browser)

Crawling fra søgemaskiner vil være umuligt da internettet er lavet til at fungere som en række sider der alle linker til hinanden. Med dine frames har du 3 sider som ikke linker til hinanden men bare ændre i en givens frame source.

Usability er meget dårligt og svært. Som Kasper siger er det meget gammelt. Frames gør det forvirrende at se på fordi der nogle gange er op til flere scrollbars over det hele.

Ofte ville du vælge at gøre sådan for ikke at skulle ændre den samme menu i dine x antal sider. Det kan løses med et server side sprog som fx. php, asp.net, python eller ror.



Google indexere fint frameset, man skal dog lige lave et javascript tjek på sin "indholds" frame der sikre at brugeren bliver sendt til mainframe, og den korrekte side vises

Og scrollbars er vist noget man selv styrer

EDit: Hermed ikke sagt det er den bedste løsning.



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 11:07 af Bruger #5789
Frames? Skriver vi ikke år 2012 eller har jeg set forkert på kalenderen? ;)

Sagt på en anden måde: Er der en _virkelig_ god grund til at du vil bruge frames? For jeg tror efterhånden at de fleste er enige om at det ikke er smart og i øvrigt rasende umoderne :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 09:37 af Bruger #1
Det bestemmer du med CSS hvordan tingene på din side skal stå.

Prøv og søg på netter efter "2 column layout" eller noget i den stil.

For eksempel :
http://matthewjamestaylor.com/blog/perfect-2-column-right-menu.htm
http://www.maxdesign.com.au/articles/css-layouts/two-fixed/

Og tænk på om du vil have en fast bredde eller om det skal være "flydende" hvor bredden automatisk tilpasser sig alt efter hvor bred browseren er.

I starten brugte jeg fast bredde det var lettere at have med at gøre men skiftede over til flydende da det bare er smartere men det er sværre at forstå CSS koden syntes jeg.



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 23:51 af Bruger #13010
Simpel Dynamisk Menu

Du har din side med dine menu, f.eks.
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Herefter kan du lave en dine andre sider med indhold, og bare benytte include() til at inkluderer menuen.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Husk at dine sider der benytter PHP kode skal ende med .php og ikke .html



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 21:37 af Bruger #4487
Som jeg ser det, har du lavet framesettet på en hensigtsmæssig måde.

Og der er, som de andre skriver, en masse ulemper ved brug af frames, men det kan i visse tilfælde også være fint nok; ved interne systemer og i tilfælde hvor en hjemmeside ikke skal fungere som de plejer.



Alle det der med at man ikke kan give et link til en bestemt side på din hjemmeside ordentligt skulle være grund nok til ikke at bruge frames.

Hvis man giver et link direkte til side5.html så vil man ikke kunne se din menu. Men hvis man giver et link til din forside så menuen kommer så skal man til at forklare folk hvor de skal klikke for at komme ind på den side man vil vise dem.

Det meget bedre hvis man bare man sige... Se her hvad jeg fandt http://x.x.x/side5.html også er menuen der og det hele.

Hvis du har adgang til PHP for eksempel på dit webhotel så kan du gøre det at du har din menu i én fil også inkluder du den fil i alle dine andre filer. Så skal du kun rediger din menu ét sted.



@scootergrisen Jeg har adgang til PHP, hvor kan jeg læse om at lave en menu med at include php?



Det ved jeg godt, men hvordan får jeg det, så min menu står ude i højre side?



t