Gode ideer til Hovedopgave

Tags:    datamatiker uddannelse hovedopgave

Hej allesammen

Mig og en kammerat der går på datamatiker uddannelsen skal her til september starte på vores 5. semester af datamatiker uddannelsen. I den forbindelse skal vi skrive en hovedopgave, og vi vil derfor gerne have nogle gode ideer til nogle emner. Måske der sidder nogle derude som i tidernes morgen også skrev hovedopgave, og derved skrev om noget de syntes var spændende.

Vi har selvfølgelig tænkt over et emne.
- Java Web (Fokus på Spring framework samt hibernate)

men indtil nu er vores hoveder en del tomme ellers (måske pga. sommervarmen :P), så håber at der er nogle venlige sjæle der har nogle gode bud på emner til en hovedopgave.

Mvh.
Martin Rohwedder




Hej Martin,

Jeg kender selv problematikken, men du kan med fordel kontakte din lærer som har "case" opgaver liggende. det har vores eks.

Mvh
Mark S. Johansen



Vil du have en ide, fra en komplet noob indenfor programmering ?

Der er nok nogle krav til en sådan opgave, men kan komme på flere ide'r jeg syntes der mangler. Både embedded, web, og lidt desktop.



Lytter lige med her, står i samme situation :-)



Nu ved jeg ikke hvad en hovedopgave skal bestå af. Men hvad med emner indenfor Node.JS eller noget andet server-side javascript kunne måske være interessant i og med at bl.a. Microsoft gerne ville have haft at Metro platformen kun var skrevet i JS og HTML5. :)



Jeg faldt over det her:
http://developer.chrome.com/trunk/apps/about_apps.html
Jeg syntes det virkede ret cool, at kunne lave apps ved hjælp af javascript, css, html. Man kan jo udvide det , at være udviklet i AngularJS / Backbone.js.
Desuden er der hele frontend / backend integrationen. Så der er MASSER af sjove ting, at tage fat i. Rent rapport mæssigt kan man skrive om forskellige ting, blandt andet det skift der er på ved med, at udvikle en central app i et sprog, som så kan køre på alle / flere platforme. Chrome Apps eksemplet her, kommer helt sikkert til (i fremtiden), at kunne køre både på desktop og mobil platforme via Chrome (både til Android og OS X). Man kan jo også fortælle om det modstykke Ubuntu er kommet med, hvor "webapps" bliver integreret direkte i OS'et.



Jeg ville tage og se på windows 8 nye tilgang til tingene - nemlig metro apps. Der kan man lave en app til at dele noter, ideer olign. i mellem personer i en gruppe således de kan sætte en gruppe op med et password og alle sammen dele deres gode ideer på alle platforme, hjemme, skole, mobil, og fortælle om det kunne være fedt hvis nu kunne.
Så kan i samtidigt tage en snak om at alting bliver mobil, at microsoft nu er indenfor desktops, mobil, tablets (surface) og hvad betydning det har for folk og den måde man bruger devices og apps. At alting skal være tilgængeligt over alt, ligge i skyen tilgængelig over alt på alle tidspunkter, og at vi ikke længere skal huske ting fordi vi kan fokusere på andre ting end det fordi vores apps og devices hjælper os (i forms af tlf etc. som kan huske fødselsdage, telefonnumre etc).
Hvad betydning har det for os som samfund og vores måde at bruge teknologi? "Afhængighed" af data? Bliver vi mere produktive? Og hvad hvis vi mister disse hvad så? Fx du mister din smartphone.
Og når i snakker Metro apps, så er der jo også hele snakken omkring Metro style som er en måde at opbygge apps på med langt højere fokus på indholdet af din app og ikke det grafiske med farver der fader etc, men visuelle ting der viser dig noget om det din app handler om.
Og så er der selvfølgelig hele azure delen i det også for selvfølgelig skal det ligge i skyen også.

Der er masser af muligheder for at lave det med HTML5, javascript, nodejs eller noget lign. i vil fortælle om.

Meget stort emne både teknologisk, men lige så meget samfundsmæssigt og så er der også hele designovervejelserne microsoft har lavet - fx at dine apps rates på hvor hurtige de er således dine apps på din tlf skal være effektive og får en timeslot på x millisekunder til at afvikle den fordi apps skal være effektive og responsive.
Derudover så har microsoft ikke kun de designmæssige overvejelser med hvordan du laver dine apps, metro apps, tiles designet etc. indeni, men også omkring tablets, telefoner etc. udformes og hvad der har været af tanker bag det.

Så det er et emne der kan dække dybt teknologisk i mange retninger, men lige så meget designmæssigt (internt/eksternt) og så også usability og samfundsmæssigt.



Tag et kig på min og to kammeraters, "Kørselsregistrering - fleresprogskommunikation og nye teknologier". Den skulle stå på Viby J (som jeg mener er der du læser?). Vores fokus var at lave en kørselssystem til et firma. Dog var vores fokus på at bruge nye teknologier og se hvad REST og ROA egentlig var. Jeg har opgaven liggende også, hvis du vil læse den og ikke har adgang til biblioteket.



Tak for budene indtil nu... Jeg er dog åben for langt flere, da vi kigger lidt ind på de ting vi syntes lyder spændende, og herefter måske tager stilling ud fra det.

@Martin Slot - Nej jeg læser ikke i Viby J, men i Roskilde. Har du mulighed for at give mig et link til opgaven, eller evt. maile den til mig?



Som en del af Jeres 5. semester, så skal i vel også i praktik? (Det var vi ihvertfald i Vejle). Forhør hos dem og om de har nogle spændende idéer, som de ikke selv har tid til at føre ud i livet?





VI har hørt hos vores praktik virksomheder, og de har ikke nogen mulighed for at give os et projekt, vi kan arbejde med - desværre.



t