jQuery: Data forbindelse

Tags:    jquery ajax

Kære udviklere,

Jeg sidder og undrer mig lidt over hvordan Facebook har lavet deres postninger som et slags "Ajax"-kald hvor man kan slå noget op på sin "Væg" og så kommer den op med det samme uden at reloade siden.

Det sammen med "Comments", "Like" osv. Hvis der er nogle der har et hint til hvordan de bygger det op (eller hvordan det kan gøres) vil jeg meget gerne høre lidt om det. Er meget interesseret. Har siddet og lejet lidt med det, men er ikke kommet så langt. Jeg er heller ikke skide god til jQuery men kan da nogle ting. Har lavet LightBox ting osv. :)

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe. Er meget interesseret i at vide hvordan :)



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
I grove træk bruger facebook Ajax til at sende informationer om dit Opslag til et PHP script, som så sender succes eller fejl tilbage til din browser.
Derefter bliver dit opslag indsat direkte i HTML-koden med et stykke Javascript.
Der sker selvfølgelig også noget validering på serversiden, som tjekker dine rettigheder og som sender notifikationer til evt. andre brugere.

Der står en masse om jQuery's Ajax funktion her: http://api.jquery.com/jQuery.ajax/



Indlæg senest redigeret d. 09.08.2012 13:38 af Bruger #16319
Jeg kender godt til data overførsel med Ajax, over i et php script. Vidste bare ikke om den smed det direkte ind i html'en :)



alt afhængig af teknologi kan du også få en meget stor del foræret af andre javascript-frameworks - tag fx et kig på denne video



Du kan tjekke min artikel her på siden, som netop behandler dette emne: http://www.udvikleren.dk/artikler/374/dynamisk-indhold-med-ajax-og-php/



Jeg kender godt til data overførsel med Ajax, over i et php script. Vidste bare ikke om den smed det direkte ind i html'en :)


Hvordan skulle det ellers blive vist i din browser uden pagerefresh? :)
Der er kun 1 måde, og det er DOM-manipulation (Ændre HTML).



@Simon > nu har jeg kigget din artikel lidt igennem, og forstået konceptet. Den fungerer bare ikke med mousemove:

Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Ved isActive der virker den fint. Men dog kan den slet ikke hente noget fra min content.php fil :s



Deniele: Du er med på, at det returnerede data skal være et array for at det kodeudsnit du har indsat virker? Du kan lave en console.log(data); lige være for-loopet for at se, om du får noget data :-)



t