Oop kontra funktioner

Tags:    php oop function

Hejsa.

Nu har jeg de sidste par dage snust lidt til det her objekt orienteret programmering.
Jeg har endnu ikke kunnet se den store fidus i det. Hvad er det anderledes i forhold til at jeg laver det via funktioner?
Sådan umiddelbart så burde jeg kunne gøre lidt lige som jquery og blot lave et lib som jeg knalder på mine filer og fra den henter jeg den funktion jeg skal bruge. Det er vel lige så smart som OOP?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg syndes det er mere overskueligt/logisk med OOP.

ved ikke lige hvordan jeg kan forklare det, men her er et forsøg.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


idéen er vel at du kan lave flere instanser af klasserne, og så har hver instans tilgang til de metoder(functioner) du nu har lavet i din klasse, så hvis du nu skal bruge 2-3 bruger på din side kan du lave noget ala:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


så håber vi der kommer en med en lidt bedre forklaring, håber du kan se idéen



Læs en bog om objektorienteret programmering og du vil blive oplyst :-) Jeg kan anbefale "den lille røde" aka "Rød aalborg" eller som den vist rigtigt hedder: "Objekt Orienteret Analyse og Design".





hehe...Brian og jeg bliver nok aldrig enige om kvaliteten af Rød Aalborg :-)
Det er en udviklingsmetode, og ikke "sandheden om objektorientering", og efter min mening en ret ineffektiv udviklingsmetode som bruger mere krudt på at producere dokumenter, som beskriver hvert skridt, end på at producere software.

Men ja...om man vil bruge funktioner, som tager "objektet" der arbejdes på som parameter, eller om man vil bruge metoder PÅ objektet, som der skal arbejdes på er nok mere et spørgsmål om personlige præferencer...jeg har ikke selv nogen præference på det punkt, for jeg arbejder ca. lige meget med begge fremgangsmåder.

En fordel ved objektorientering er, at mange IDEer kan udlede, hvilke metoder, som er tilgængelige på et objekt. Det kan ikke rigtig lade sig gøre med funktioner. Altså det her intellisense hejs hvor du skriver "myObject." og så viser IDEet alle metoder på "myObject".



t