ÆØÅ erstattes med ?

Tags:    encoding uft8 php mysql

<< < 12 > >>
Jeg har et problem på min hjemmeside.

Nogle steder på min hjemmeside bliver ÆØÅ erstattet af ?, mens den andre steder ikke gør.

Dette gælder både for de gange jeg skriver ÆØÅ direkte ind i koden, samt når jeg henter noget ud fra en MySQL database.

Min database er sat til
MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)

Mens der på alle sider er inkluderet:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Nogle løsningsforslag?



12 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du får et lille problem med UTF-8 Unicode (utf8), det visser sig først ved sortering, ÆØÅæøå kommer ikke i rigtig rækkefølge
derfor brug utf8_danish_ci


Jeg har som sagt sat $db->set_charset("utf8");, og det virker på alle udtræk fra DB på nær datatypen er "text"

hvad er tabellens Kollation (Collation) ?? skal være utf8_danish_ci
hvad er feltets Kollation (Collation) ?? skal være datatype = "text" eller "varchar", Kollation=utf8_danish_ci

er data indsat i db med utf-8 ??, selvom du ændre Kollation ændre data ikke incoding.






Jeg har som sagt sat $db->set_charset("utf8");, og det virker på alle udtræk fra DB på nær datatypen er "text"


Ligesom i et almindeligt dokument, kan text i en DB gemmes med forskellige charset. Der er højst sandsynligt tale, om data du har gemt på et tidspunkt, hvor du ikke har sat charset til utf8. Du skal ikke kun bruge utf8 når du henter, men også når du skriver til databasen.

Prøv at gem noget nyt i din database, efter du har sat charset. Mon ikke dette hjælper?





<< < 12 > >>
t