CSS property:value navn

Tags:    css

Jeg sidder og arbejder på denne side : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/hvadercss.php som jeg iøvrigt gerne vil hører jere mening om det er meningen der skal være en forklaring på hvad CSS er for noget.

Men jeg mangler et ord.

Hvis jeg i CSS nu har en property:value for eksempel color:red hvad kalder man så det samlet ?

Tænker det måske hedder statement eller sådan noget.



5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det hedder en "deklaration". Her er en udførlig CSS terminologi:
http://www.impressivewebs.com/css-terms-definitions/

Ang. din artikel:
- Det hedder (som skrevet før) deklaration, og *ikke* en egenskab
- Du udelader fuldstændigt begrebet "selektor" og benytter dig i stedet kun af "id" og "class". Det ville være en stor hjælp for nybegyndere til CSS at blive introduceret til selector begrebet (da der jo med CSS3 nu er blevet umådeligt nyttige).

En sidste lille ting ting, er din lidt mærkelige whitespace brug. Jeg foretrækker personligt det sidste eksempel af nedenstående, men det er jo smag og behag:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Alt i alt, synes jeg at der er plads til forbedring, men at det er et fedt projekt du har sat dig for! Noget der ville være endnu federe ville være hvis du brugte din energi på at dokumentere alt det her på MDN i stedet for dit eget personlige site. På den måde ville du hjælpe open-source community'et gevaldigt!



Indlæg senest redigeret d. 23.09.2012 18:21 af Bruger #11328
Ok jeg skriver "declaration".

Der er lidt om selector i starten men i rigtig så meget.

Angående mellemrum/whitespace så syntes jeg det er bedst uden de mellemrum. Kan godt lide det er minimalt.
Men det kan da godt være det er en lille smule mere læseligt med mellemrum. Har godt lagt mærke der er mange der bruger mellemrum eller colon.
Jeg vil overveje det i fremtiden.

Angående MDN så kunne det da godt være jeg skulle skrive derinde. Nu vil jeg jo gerne skrive på dansk men der er vel ikke noget dansk derinde er der ? alt det jeg har læst er på engelsk.



Generelt er letlæselighed > pladsforbrug.

Ang. MDN, så kan du sagtens skrive danske artikler - De er i den grad en mangelvare! Du klikker bare ind på en artikel (Fx om CSS), og oppe i højre hjørne kan du holde musen over "Languages" og vælge "Add translation". Det ville være sindssygt fedt at få flere danske artikler på MDN.



Så har jeg lavet det om med whitespace så det er ligesom W3C og andre skriver.
Fold kodeboks ind/udCSS kode 




Indlæg senest redigeret d. 29.09.2012 17:16 af Bruger #13010
Der er en del komma og stavefejl på din side, og nogle sætninger kunne være formuleret bedre. Ellers ser det umiddelbart fint ud.



t