Udviklings server

Tags:    php udvikling

Hej

Jeg har været ved at reinstallere min lokale server og har i samme omfang været ved at overveje mit fremtidig dev. setup. Før har jeg kørt et WAMP setup på min lokale server. Men jeg vil godt lidt væk fra den løsning da udvikling på windows og drift på linux ikke er optimalt. Jeg har overvejet lidt at smide en udviklings server op i et hostingcenter og oprette en VPN til den. Men syntes også det er lidt en voldsom løsning.

Hvordan gør i andre når i udvikler?



Hvis koden er skrevet til at kunne bruges på begge systemer så er der ikke de store forskellige.

Hvorfor syntes du ikke det er optimalt ?

Ellers kunne du jo installer linux på din computer på sin egen partition.

Jeg udvikler på windows og mit webhotel er på linux og det syntes jeg nærmest er en fordel når man skal udvikle fordi så skriver man kode som virker til begge systemer hvilket jo er godt.



Hej Scootergrisen.

Det er ikke alle php funktioner der kun delvist eller slet ikke understøttes på windows platformen.

Men det kan godt være det er den mest optimale løsning der pt. er at køre det på en lokal install med easyphp og noget dropbox backup.



Jeg kører en debian server med nginx, php og mysql i VirtualBox. Det er en virtuel maskine, som er en tro kopi af min dedikerede server, og jeg er meget glad for det.

Jeg har mounted min mappe med webprojekter på serveren, så jeg ikke behøver at deploye til den før jeg tester.

Det er ca en million gange bedre og mere fleksibelt end _AMP one-size-fits-all-bundles. :)



Hvad er det for nogen funktioner der ikke er understøttet på windows ?



Hvad er det for nogen funktioner der ikke er understøttet på windows ?


jeg tror måske det er på OS niveau han mener, f.eks. med skriverettigheder og sådan noget. Hvor man på *nix maskiner har meget mere styr på hvem der må læse/skriv/udføre de filer man har liggende på serveren.



@dan: Windows understøtter da et meget lignende system mht. brugerrettigheder og filejere?

Jeg læst forleden denne artikel:
http://yieldthought.com/post/12239282034/swapped-my-macbook-for-an-ipad

Det giver stof til eftertanke mht. Cloud hosting o.lign.



Hvis ikke det absolut behøver at være en fysisk server kan du jo bruge en virtuel. VirtuelBox gør det ganske udemærket.



@dan: Windows understøtter da et meget lignende system mht. brugerrettigheder og filejere?

Jeg læst forleden denne artikel:
http://yieldthought.com/post/12239282034/swapped-my-macbook-for-an-ipad

Det giver stof til eftertanke mht. Cloud hosting o.lign.


Ye, jeg læste den også og syntes den var ganske spændende, men det kræver, at man har styr på, at bruge f.eks. VIM og kan sine Linux commandoer for, at det skal virke ideelt.

Han har forresten udgivet en ny artikel om samme emne, som jeg læste for en uge 14 dage siden: http://yieldthought.com/post/31857050698/ipad-linode-1-year-later



@Jakob, jeg ved ikke nok om Windows til at udtale mig om rettigheds strukturer, men det er i hvert fald rigtigt rart at dit udviklingsmiljø er så tæt på identisk, som muligt. Jeg ville være meget overrasket, hvis der ikke var massere af faldgrupper man kunne falde i, ved at skifte OS mellem udvikling og produktions miljø.

Windows eller ej, VirtualBox er en fantastisk løsning.



Før i tiden havde jeg en VM maskine på min computer med en Ubuntu linux server installation som jeg installerede alle de nødvendige pakker på. PHP, Java, Apache o.s.v. Og så satte jeg VM maskinen og min fysiske maskine på samme netværk og presto.

Udvikling og test i samme computer.



t