2 dimentionel tabel

Tags:    delphi

Jeg søger lidt brugbar eksempel på ovenstående.

Jeg vil indlæse en tabel med denne opbygning: G001;48
rabatfilen er på 100 linier G000-G099, rabatværdien 0-100%

G001 er rabatkoden og 48 er rabatprocenten, så jeg kan
indlæse det fra ekstern tabel, istedet for at have det
i programmeringen.

jeg indlæser en linie fra leverandør, som indeholder bl. a.
varenummer og rabatkode, jeg skal så lave løkke der kan bestemme den egentlige rabatprocent for hver vare, evt. hoppe ud af løkken når rabatten er lokaliseret, da jeg kan risikere at skulle indlæse rigtig mange linier.

Jeg har set:
for I := 1 to 7 do
for J := 1 to 24 do
dayhour[I, J] := something

mangler bare at kunne gennemskue hvordan jeg kan bruge det :)



6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Stadig ikke nogen ideer/forslag?



Jeg tror desværre ikke der er så mange der bruger delphi. Så der er nok ikke så mange der har mulighed for, at hjælpe dig. Så du må vente til folk med Delphi erfaring kigger forbi.



Har jeg forstået din problemstilling, så du har en fil, som du læser ind og så skal dit program give dig outputet af den enligt rabat procent?

Skal løsningen være i delphi, eller er det underordnet hvilket programmerings sprog den bliver lavet i?



Har jeg forstået din problemstilling, så du har en fil, som du læser ind og så skal dit program give dig outputet af den enligt rabat procent?

Skal løsningen være i delphi, eller er det underordnet hvilket programmerings sprog den bliver lavet i?


Det skal være Delphi, det eneste jeg kan programmere, og så alligevel ikke :) men ellers tak



Hey John,
er det noget du skal bruge som opslagsværk for flere varer?

Hvilken udgave af Delphi bruger du? :)



Hej Ken
Jeg bruger Delphi 6 Enterprise, jeg er ved at løse problemet på alternativ måde :D

Jeg modtager en prisfil med op til 400.000 varenumre, udover nummer står der også diverse oplysninger såsom, beskrivelse vægt og så en given rabatkode som kan være f.eks A2, H7 o. lign. Når jeg har koden kan jeg kigge i en anden fil hvor rabatkoder og disses rabatprocenter så står f. eks A2;37 hvilket betyder kode A2 = 37% o.s.v. så kan leverandøren styre vare & priser i en fil & rabatter i en anden.

Indtil nu har jeg hardcoded hele rabatstrukturen IF ELSE OR.

Dette ønsker jeg at programmet skal kunne styre udfra rabatfilen.

Den løsning jeg arbejder med nu, er to ens tabeller hvor jeg i tabel1[y] indlæser rabatkode og i tabel2[y] indlæser rabatten, derefter laver jeg løkke indtil jeg finder den på gældende rabatkode, fundet i tabel1[X] så er rabatprocenten tabel2[X], ikke så elegant men det virker ;)



t