Lønforhandling

Tags:    arbejde snak

Hejsa

Jeg var for nyligt på et kursus omkring lønforhandling.
Noget af det vi alle sammen kunne se var at det er meget svært at se i en lønforhandling ved nyt job hvad du får og mister også med hensyn til løn.
Hvad gør i normalt i sådanne situationer når der spørges ind til jeres forventede løn?

Jeg er klar over dette er en indikation på om man forventer meget mere end de er villige til at give, men ofte så kan det være svært for mig at lige tælle sammen med ved det firma skulle jeg ikke betale for mad og her skal jeg, og skal også betale ekstra hvis jeg vil have kage om fredagen, pensionen før var helt firmabetalt, nu er det pludseligt 6½ procent jeg skal betale og de betaler de 10% og hvor meget skal jeg så have i løn for at jeg ikke kommer hjem med mindre hver måned.
Og hvad med alle de forskellige goder man får - kan også være svært at vurdere når man sidder og skal se på hvad med firmamobil, internet, hjemmetelefon, bonus eller ikke, julegaver, betalt transport til det offentlige, kage hver fredag og alt muligt andet som kan være så meget forskelligt fra sted til sted.

Hvad gør i her? Slynger et tal ud? Vil man som den på den anden side af bordet blive for irriteret over man kommer med et tal og til samtale to komme og sige jeg kan se på de vilkår i stiller skal have 2500 mere i løn end det jeg sagde for at det kan lade sig gøre?
Eller kan man sige jeg skal hjem og regne på det og så ringer jeg senere i eftermiddag eller i morgen eller sender en mail?




Indlæg senest redigeret d. 03.12.2012 11:59 af Bruger #17215
Jeg synes du gør lønforhandling til meget mere end hvad det er.

Du skal altid tilsigte at spørge om hvad de giver i løn. Hvis du ikke at spørger om dette, og i stedet skal svare på hvad du ønsker i løn, skal du slynge et tal ud der svarer til mere end hvad du forventer. Din mindste løn skal være det du skal bruge for at kunne holde status quo, på arbejde og hjem, hvis og når du selv skal betale alle udgifter. Firmatelefon, internet mm. er alle ting du kan få oven i din løn. Får du firmatlf. kan du jo i hurtigt regne ud at du kan trække et beløb fra din udbetalte løn, eller lægge ca. 50% skat til og trækker fra din lønforhandling. Skal du selv betale for frokost, må du givetvis have mere i løn for at kunne holde status quo, med mindre du er villig til lønnedgang.

Men som udgangspunkt handler første samtale om at afstemme interesser. Samtale to handler enten om yderliger afstemning, eller om at blive enige i det økonomiske grundlag. Og du skal altid bede om at få mere end hvad du reelt forventer.

Man kan også se på lønstatistikker, hvis man er ny på markedet, med lille erhvervserfaring. Det kan også være godt for dem der er i tvivl om hvilke tal man kan slynge op på disken.



Indlæg senest redigeret d. 03.12.2012 13:44 af Bruger #10216
Hejsa

Jeg var for nyligt på et kursus omkring lønforhandling.
Noget af det vi alle sammen kunne se var at det er meget svært at se i en lønforhandling ved nyt job hvad du får og mister også med hensyn til løn.
Hvad gør i normalt i sådanne situationer når der spørges ind til jeres forventede løn?

Jeg er klar over dette er en indikation på om man forventer meget mere end de er villige til at give, men ofte så kan det være svært for mig at lige tælle sammen med ved det firma skulle jeg ikke betale for mad og her skal jeg, og skal også betale ekstra hvis jeg vil have kage om fredagen, pensionen før var helt firmabetalt, nu er det pludseligt 6½ procent jeg skal betale og de betaler de 10% og hvor meget skal jeg så have i løn for at jeg ikke kommer hjem med mindre hver måned.
Og hvad med alle de forskellige goder man får - kan også være svært at vurdere når man sidder og skal se på hvad med firmamobil, internet, hjemmetelefon, bonus eller ikke, julegaver, betalt transport til det offentlige, kage hver fredag og alt muligt andet som kan være så meget forskelligt fra sted til sted.

Hvad gør i her? Slynger et tal ud? Vil man som den på den anden side af bordet blive for irriteret over man kommer med et tal og til samtale to komme og sige jeg kan se på de vilkår i stiller skal have 2500 mere i løn end det jeg sagde for at det kan lade sig gøre?
Eller kan man sige jeg skal hjem og regne på det og så ringer jeg senere i eftermiddag eller i morgen eller sender en mail?


Du skal huske på at det er en tovejs ting, i skal samarbejde, derfor skal begge være vindere når det slutter (enten med ansættelse eller ej). Der er mange ting der spiller ind, noget af det er pengene.

Min holdning er at man snakker om en hel "lønpakke" ikke et enkelt beløb. Det en lønpakke indeholder er blandet følgende:

* Grundløn
* Pension
* Ferie
* Fridage (barnets første sygedag)
* Uddannelse
* Bonus (hvis man når alle målene)
* Arbejd hjemme politik

Ting som Internet, Telefon og Bærbar er ting du alligevel skal have for at udføre dit arbejde, og som du bliver beskattet af, så lad vær med at have det med i beregningen. Som nogen skrev et andet sted her på siden, så havde vedkommende en kick-ass arbejdsgiver som lod ham tage sin bærbare med hjem. I mine øjne er det en selvfølgelighed, ellers kan man ikke passe sit job.



Jeg synes du gør lønforhandling til meget mere end hvad det er.

Du skal altid tilsigte at spørge om hvad de giver i løn. Hvis du ikke at spørger om dette, og i stedet skal svare på hvad du ønsker i løn, skal du slynge et tal ud der svarer til mere end hvad du forventer. Din mindste løn skal være det du skal bruge for at kunne holde status quo, på arbejde og hjem, hvis og når du selv skal betale alle udgifter. Firmatelefon, internet mm. er alle ting du kan få oven i din løn. Får du firmatlf. kan du jo i hurtigt regne ud at du kan trække et beløb fra din udbetalte løn, eller lægge ca. 50% skat til og trækker fra din lønforhandling. Skal du selv betale for frokost, må du givetvis have mere i løn for at kunne holde status quo, med mindre du er villig til lønnedgang.

Men som udgangspunkt handler første samtale om at afstemme interesser. Samtale to handler enten om yderliger afstemning, eller om at blive enige i det økonomiske grundlag. Og du skal altid bede om at få mere end hvad du reelt forventer.

Man kan også se på lønstatistikker, hvis man er ny på markedet, med lille erhvervserfaring. Det kan også være godt for dem der er i tvivl om hvilke tal man kan slynge op på disken.


Lige netop den problematik jeg står med.
Men problematikken er at jeg oftest er blevet spurgt om denne til den første samtale, og gerne lige efter de har opremset alt det gode de giver.

Så jeg skal bare spørge lige ud "Hvad giver i, i løn?" inden de når at spørge mig?
Og hvis de spørger mig, hvordan får jeg det så vendt til at de skal komme med et udspil?

Lønstatistik er godt, men netop som du siger status quo er vigtig og ved et skifte vil man også gerne have et trin opad.
Men hvis vilkårene er meget forskellige så er det ikke "bare lige" sådan i hovedet efter at de har fyret alle deres "betingelser" af på 10 sekunder - specielt ikke hvis man ikke er stærk i hovedregning.

Eksempel:
Du går fra løn med 100% betalt firmapension 17,5%, selvbetalt kantine (257 pr. måned), ingen firmamobil, ingen bærbar til hjemme, og fri vand, kaffe og sodavand.
Det du går ind til viser sig på 10 sekunder at være selvbetalt firmapension - de giver 6% og du skal selv betale 5%, de har sundhedsordning du selv skal betale på 237 hver måned, 45 kroner til fælles arrangementer hver måned, firmamobil (beskattes), bærbar og hjemmearbejdsplads (beskattes), kantinen er selvbetalt på 412 (fredag er gratis), og her skal du betale 11kr. for sodavand. Derudover har de en variabel bonusordning hvor man får x beløb per måned som der så kan udbetales en variabel del af - mellem 12-24.000 som kan ende med at blive 8000 hvis de vurderer du ikke har performet indenfor områder du burde.
Husk på at hvis jeg pludseligt beskattes af ting jeg ikke blev før, skal jeg også have mere i løn for at dække disse ting.

Som regel ligger man altid højere end det forventede, så man ved om man stiger med 2000 hver måned eller hvad, men med ovenstående bliver min hovedregning udfordret MEGET kraftigt.
Så kan det godt være man så kun stiger 1500 eller sådan noget, men synes det kan blive svært hvis man gerne ville ramme man steg med 2000 per måned.
Eller skal man så bare sætte det op med 2500 når man bliver nervøs for man kommer under?

Hvad gør man så i ovenstående eksempel hvis de efter opremsningen siger hvad vil du have i løn og har svært ved at sammenfatte hvad du får med hjem? Tænker her specielt på pensioner og alt det andet der lige pludseligt bliver trukket fra ens løn og gerne ville skifte for at få noget mere eventuelt?
Kan man sige jeg skal lige regne på det eller hvad er godt i en sådan situation?

Du skal huske på at det er en tovejs ting, i skal samarbejde, derfor skal begge være vindere når det slutter (enten med ansættelse eller ej). Der er mange ting der spiller ind, noget af det er pengene.

Min holdning er at man snakker om en hel "lønpakke" ikke et enkelt beløb. Det en lønpakke indeholder er blandet følgende:

* Grundløn
* Pension
* Ferie
* Fridage (barnets første sygedag)
* Uddannelse
* Bonus (hvis man når alle målene)
* Arbejd hjemme politik

Ting som Internet, Telefon og Bærbar er ting du alligevel skal have for at udføre dit arbejde, og som du bliver beskattet af, så lad vær med at have det med i beregningen. Som nogen skrev et andet sted her på siden, så havde vedkommende en kick-ass arbejdsgiver som lod ham tage sin bærbare med hjem. I mine øjne er det en selvfølgelighed, ellers kan man ikke passe sit job.

Jeg anser det heller ikke som deciderede goder med pc'en med hjem, men det er det som det bliver "solgt som" ved samtaler. Det samme med frugtordning, etc.
Fx. hvis jeg går fra at have flere fridage fra firmaets side og flere selvvalgte fridage til ikke at have ret mange eller 7 ugers ferie til 6 ugers ferie - ville jeg også mene det havde noget betydning for mit udspil på lønnen.
Og hvad så hvis du går fra et sted hvor du får meget uddannelse til et sted med stort set ingen? Mere igen?

Men hvordan laver du så den beregning i den ene lønpakke imod den anden?



Indlæg senest redigeret d. 03.12.2012 14:53 af Bruger #17215
Hvad man skal sige som mindsteløn er meget afhængigt af, hvad du skal lave. Du kan ikke altid regne med at holde status quo.
Jeg selv får en lederløn, og hvis jeg søgte et programmørjob, så ville det være temmelig frækt af mig at bede om min nuværende løn...så ville jeg nok få sparket ud af den jobsamtale.



Hvad man skal sige som mindsteløn er meget afhængigt af, hvad du skal lave. Du kan ikke altid regne med at holde status quo.
Jeg selv får en lederløn, og hvis jeg søgte et programmørjob, så ville det være temmelig frækt af mig at bede om min nuværende løn...så ville jeg nok få sparket ud af den jobsamtale.
Selvfølgelig, men i mit oplæg var det også baseret på at bibeholde samme stilling og ikke have væsentlig ansvarsforskel som ville give grundlag for et meget højere lønhop.
Men derfor jeg synes det er svært at sammenligne når der er så meget forskel på hvordan alting gøres op fra job til job som man skal kunne opsummere til et ca. tal on-the-spot.



t