Siden skal laves helt om - hvordan griber jeg det an?

Tags:    php phpmyadmin db

<< < 12 > >>
Hej alle sammen.

Jeg har lige oprettet mig herinde da jeg har hårdt brug for hjælp til min hjemmeside.

Har lige skrevet lidt om mig selv og fortsætter så her med hvad problemet er.

I nogle år har jeg haft en hobby der går ud på at registrere romaner og har efterhånden fået en del mails fra andre med interesse for samme type romaner om at de syntes det er en fantastisk idé jeg har fået og det har hjulpet mange til at gå på jagt efter manglende bøger/blade.

Siden trænger hårdt til en opdatering nu. Har efterhånden over 8000 romaner registreret med tilhørende små billeder af forsiderne og der kommer flere endnu. Ud over at kodningen på siden er helt NOT up to date og fyldt med fejl, så er der en del funktioner jeg gerne ville kunne lave derpå så det er nemmere både at opdatere siden for min egen skyld, men også at andre brugere skal kunne søge efter informationer om en specifik bog, forfatter, serie osv.

Jeg har prøvet at kigge på Joomla for at se om det skulle være nemmere at bruge, men blev totalt rundtosset så det er droppet igen. Jeg har aldrig brugt WYSIWYG programmer, da jeg godt kan li' at se inde bag ved hvad der foregår. Syntes også mange af det programmer laver en masse unødig fyld, men det er måske bare mig...lol

Min side www.romanoversigten.dk ligger hos Surftown og de har Sitebuilder som jeg også har kigget på. Problemet er så bare at de ikke tilbyder nok sider til at jeg kan bruge det.
Selve designet skal også laves om, men det har ikke førsteprioritet lige nu. Det er følgende jeg efterlyser hjælp til:

1. Oprette database hvor alle mine billeder kan ligge
2. Søgefunktion på siden så folk kan søge på titel, forfatter, romannavn, serier, en del af teksten osv.

Efterfølgende ting:
1. designet
2. nyhedsbrev
3. sidste nyt
4. (der er sikkert noget mere...:-) )

Jeg ved ikke hvordan jeg skal starte med ændringerne, så hvis nogen kan hjælpe mig med at komme igang så skal jeg nok selv slavisk rette på det hele. Forventer overhovedet ikke at der er nogen herinde der vil lave en hel hjemmeside gratis når jeg nu ikke kan tilbyde penge for det. Men håber at der måske er nogen som vil se det som en udfordring at hjælpe en gammel tøs med at få gjort min side til noget jeg kan være bekendt. Ellers bliver alternativet at jeg ikke får lavet mere derpå.

På forhånd tak for evt. hjælp :)

P.S. Jeg er ikke online hele tiden da hovedet skal hvile ind i mellem ;-)



14 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan evt. også sætte et Wordpress system op på dit webhotel, og så installere dette Wordpress Plugin som netop er beregnet til at lave store samlinger af bøger, film eller andet.
http://premium.wpmudev.org/project/custompress/

Der er her et eksempel på det Plugin hvor de fremviser en samling af planter.
http://custompress.co/



Indlæg senest redigeret d. 12.12.2012 09:21 af Bruger #16319
Hehe Rasmus, jeg sagde jo at jeg havde et blondine øjeblik ;-P

Men, jeg har selv lavet siden i tidernes morgen. Har altid brug Stones Web Writer. Jeg har en side for hver (ca.) 50 romaner, hvor jeg manuelt sætter info ind med henvisninger til billedmapper osv.
Koden kan ses på min side.

Men jeg skal så logge ind på Surftown og oprette Wordpress der, derefter tilføje de plugins jeg har betalt for og så lave ændringerne online?

Kan se at det først kan blive i det nye år at tiden vil være til at lege med det, det er jo trods alt julemåneden nu ;-)

Er det ok at lade mit opslag stå åbent herinde og vende tilbage igen senere? Har min datter og børnebørn boende lige nu, så der er for meget uro omkring mig til at jeg kan koncentrere mig om dette. Men nu har jeg til at starte med en forestilling om hvordan jeg starter :)

Glædelig jul


Lige præcis, jeg tror endda Surftown har en såkaldt 1-click installation af WordPress, så du ikke selv skal uploade det (:

Når du engang får kastet dig ud i det, kan du lave et nyt opslag angående problemer du støder på til den tid, så er jeg sikker på der nok skal være hjælp at hente herinde.

Ja god jul! :)





Takker for de hurtige svar :)

Det ser spændende ud med det WordPress, må kigge lidt nærmere på det.
Det skal helst være så nemt for mig som muligt :)

Martin> Nej, det er lige problemet at jeg IKKE har det i en database allerede, og det er derfor at det er totalt uoverskueligt efterhånden. Jeg har et bogprogram som hedder BookBag Plus hvor jeg har det hele registreret, men kan ikke finde ud af at exportere info til en ny database. Det er jo bare en hobby det her, så det gør ikke noget at jeg skal starte forfra med at plotte al info ind, så kan jeg også få rettet op på evt. fejl undervejs :)

Kan se at WordPress ikke er Freeware, så kigger lidt mere på det før jeg beslutter mig :)

Vender frygtelig tilbage hvis det hele går i hårdknude for mig....lol

Endnu en gang tak :)


Selve WordPress systemet er gratis at benytte, det kan du tjekke ud her på dansk (: http://da.wordpress.org/

CustomPress som jeg linkede til er en lille udvidelse til WordPress som vidst koster lidt ja.




Hej Rasmus.

Har allerede besluttet mig og betalt for at downloade det. Men kan ikke finde ud af at installere det på computeren. Jeg har måske misforstået noget her (har lige et blondine øjeblik !).

Det hele ligger i en zip fil og jeg har pakket den ud, men den indeholder ingen .exe fil.


Aha, det kræver vidst en smule viden om webudvikling. Hvordan opdaterer du din hjemmeside på nuværende tidspunkt hvis du skal tilføje bøger?
Og hvem har lavet din nuværende hjemmeside?

WordPress er nemlig ikke et program man kan kører på sin computer som en exe fil, men et hjemmesidesystem som man skal placere på sin webserver, for derefter at kunne tilgå det i sin browser.



Velkommen til siden og god jul til dig også, Liz. Husk at stemme på det/de indlæg der har hjulpet dig allerbedst med dit oprindelige spørgsmål :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Din database kunne laves som noget i den her stil
Fold kodeboks ind/udKode 


din søgning kan du så lave sådan her:
Fold kodeboks ind/udSQL kode 


for at benytte denne SQL vil jeg anbefale dig at kigge på PDO eller MySQLi (benytter selv PDO)



Indlæg senest redigeret d. 11.12.2012 21:15 af Bruger #3427
+ til Rasmus

Jeg ville netop have foreslået det samme :P

Liz har du alt dit data (resumeer af romaner og billeder) i en database allerede, eller hvordan er det med dette. Da det er noget nemmere at lave et custom build system, for dit system, hvis der allerede er en database bag. Alt andet betyder en hel masse manuelt arbejde for at få det data du har nu ind i en ny database.



Indlæg senest redigeret d. 12.12.2012 11:35 af Bruger #4487
Takker for de hurtige svar :)

Det ser spændende ud med det WordPress, må kigge lidt nærmere på det.
Det skal helst være så nemt for mig som muligt :)

Martin> Nej, det er lige problemet at jeg IKKE har det i en database allerede, og det er derfor at det er totalt uoverskueligt efterhånden. Jeg har et bogprogram som hedder BookBag Plus hvor jeg har det hele registreret, men kan ikke finde ud af at exportere info til en ny database. Det er jo bare en hobby det her, så det gør ikke noget at jeg skal starte forfra med at plotte al info ind, så kan jeg også få rettet op på evt. fejl undervejs :)

Kan se at WordPress ikke er Freeware, så kigger lidt mere på det før jeg beslutter mig :)

Vender frygtelig tilbage hvis det hele går i hårdknude for mig....lol

Endnu en gang tak :)



Hej Rasmus.

Har allerede besluttet mig og betalt for at downloade det. Men kan ikke finde ud af at installere det på computeren. Jeg har måske misforstået noget her (har lige et blondine øjeblik !).

Det hele ligger i en zip fil og jeg har pakket den ud, men den indeholder ingen .exe fil.



Hehe Rasmus, jeg sagde jo at jeg havde et blondine øjeblik ;-P

Men, jeg har selv lavet siden i tidernes morgen. Har altid brug Stones Web Writer. Jeg har en side for hver (ca.) 50 romaner, hvor jeg manuelt sætter info ind med henvisninger til billedmapper osv.
Koden kan ses på min side.

Men jeg skal så logge ind på Surftown og oprette Wordpress der, derefter tilføje de plugins jeg har betalt for og så lave ændringerne online?

Kan se at det først kan blive i det nye år at tiden vil være til at lege med det, det er jo trods alt julemåneden nu ;-)

Er det ok at lade mit opslag stå åbent herinde og vende tilbage igen senere? Har min datter og børnebørn boende lige nu, så der er for meget uro omkring mig til at jeg kan koncentrere mig om dette. Men nu har jeg til at starte med en forestilling om hvordan jeg starter :)

Glædelig jul



<< < 12 > >>
t