CSS dropdownmenu første link kun

Tags:    css

Hvis jeg nu har denne dropdownmenu...
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så vil jeg gerne have at noget CSS kode kun skal gælde der hvor der står Menu 1 og Menu 2 og Menu 3.
Lad os sige jeg vil sætte baggrundsfarven når man holder markøren over, men det skal også gælde når man bevæger markøren ned på menuen som folder ud.

Det skal altså kun gælde for det første link som er menunavnet men ikke for de link der er i menuen som folder ud.

Denne kode virker lidt som jeg vil have det bortset fra det kun gælder når man har markøren over. Det gælder ikke når man flytter markøren ned på flodudmenuen.
Fold kodeboks ind/udCSS kode 




Indlæg senest redigeret d. 22.12.2012 13:29 af Bruger #13010
6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvis ikke dette virker
li:hover > a

Så forklar præcist hvad du vil. Dine forklaringer virker nemlig lidt modstridende. :)



Ændre:

.dropdownmenu > ul > li > a:hover

til:

.dropdownmenu ul > li > a:hover

eller til:

.dropdownmenu li > a:hover



Det virker ikke.

Hvis man bruger det du skrev så virker CSS koden på alle linksne og kun når man holder markøren over et link.

Det skal kun gælde for det første link som er menunavnet <a>Menu X</a>.

Og det skal gælde selv når man bevæger markøren væk derfra og ned i menuen som droppet ned.

Jeg har noget kode her som gør noget i den stil men jeg fatter ikke koden.
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Som i kan se er der også noget efter :hover



Indlæg senest redigeret d. 23.12.2012 00:03 af Bruger #13010
> vælger det element der er child af første element.
http://www.quirksmode.org/css/selector_child.html

ul.myclass > li fanger alle <li> i første child niveau af <ul> med class="myclass", men vil reglen vil ikke gælde <li> i andet niveau.




Det er også det jeg gør med .dropdownmenu > ul > li > a:hover altså at det kun virker på den først.

Men det virker kun når man har markøren også det link.
CSS koden skal også gælde når man flytter markøren ned i menuen, altså væk fra det første link.



Der var den jo:bounce::D

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Kan prøves på http://scootergrisen.dk/ hvis i holder markøren over menuen så får den en indvendig skygge så det ser ud som om den er trygt ned.

Det ser da meget godt ud gør det ikke ?



t