Hjælp til CSS

Tags:    css html stylesheet

<< < 123 > >>
Hej! (:

Jeg skriver da jeg har et problem med at få vidst layoutet på mit stylesheet i min browser. Skal man bruge noget specielt for at en browser vil vise ens stylesheet? xammp måske? jeg skriver min kode i notepad ++ (:

Mvh. Nicklas



22 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du gerne vil have hjælp så prøv at lave det i jsfiddle : http://jsfiddle.net/
her kan du skrive din html, og det fra din CSS og så kan du gemme det og dele det med os andre og således kan vi nemmere se hvad der går alt måske :)



Jeg vil gerne have at koden skal lave et layout som laver udseendet på hjemmesiden (:

Ligesom dette:

http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/CSS/T5/T5CSS.php


Jeg kan så også se at det måske er ligeså nemt at lave layoutet i html (:


Hvis vi skal være helt korrekte så er det kun muligt at lave Layout i HTML, hvor CSS er til at style sit layout.

Så for at gøre det forståeligt for dig, så laver du dine elementer i HTML, altså <div>, <a>, <p> osv som definerer hvad din side indeholder.
Og i CSS styler du dine elementer ved at give dem farver og andre egenskaber.

Der er ikke noget der hedder at lave det entet i CSS eller HTML.
Man kan dog godt lave inline-styling på sine elementer, men det er dårlig kode og du kan lige så godt undgå det med det samme :)



okay :P

Men jeg har faktisk fået det til at virke (:

Jeg tror problemet ligger i, at det ikke ligger på en server (:


Så længe du kun benytter HTML og CSS har det intet at sige om det ligger på en server.

Din browser forstår umiddelbart 3 sprog. HTML, CSS og Javascript (nogle også XML osv).
Disse 3 sprog er det man kalder clientside sprog.

Uanset om din side ligger på en server eller din egen computer vil din browser forstå disse sprog ens.

Serveren kommer i spil når du skal til at lave beregninger som brugeren af din hjemmeside ikke har adgang til at manipulere med.
Altså beregninger som browsere heller ikke forstår.
En server kan derfor udføre nogle beregninger, som for eksempel logge en bruger ind, udregne dato'er eller hvad ved jeg, og derefter sende svaret tilbage til browseren i HTML, som browseren nemlig forstår at vise (:

Så udfra denne konklusion vil det ingen forskel gøre om din side ligger på en server eller i en mappe på din computer, så længe den indeholder HTML, CSS eller Javascript.



Indlæg senest redigeret d. 04.01.2013 11:08 af Bruger #16319
Hvad mener du helt præcist med at få vist layoutet? (:

Har du en HTML side hvor du loader dit stylesheet? I så fald kan du altid se dit stylesheet i din browser ved at kigge på sourcekoden.



Jeg har lavet et stylesheet, og linket til det i min html kode på følgende måde:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


men den viser ikke mit css layout i browseren. Det jeg mener er, om jeg skal bruge en server at ligge det op på før den viser det? fx. en xammp?

(:



Nej det er ikke nødvendigt med ren HTML og CSS.
Ligger idt stylesheet.css i samme mappe som den HTML fil du åbner i din browser?



ja, det gør de. Nu er det kommet med frem i browseren, men står som en stor gang rod. Jeg ved ikke om jeg har lavet en fejl i koden?

Fold kodeboks ind/udCSS kode 




Jeg skal ikke kunne sige om der er fejl i din kode.
Koden gør jo bare som den har fået besked på (:
Spørgsmålet er hvad du vil have koden skal gøre?



Jeg vil gerne have at koden skal lave et layout som laver udseendet på hjemmesiden (:

Ligesom dette:

http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/CSS/T5/T5CSS.php


Jeg kan så også se at det måske er ligeså nemt at lave layoutet i html (:



Indlæg senest redigeret d. 04.01.2013 10:13 af Bruger #17198
Prøv og kom med link til din side hvor du har lagt det ud.



<< < 123 > >>
t