Mange wordpress spørgsmål?

Tags:    wordpress

Hej Udviklere!
Der er mange der bruger et CMS når de skal programmere, og nu har jeg også taget et skridt ind i den verden!
Jeg har sat en lokal server op, og fået Wordpress på plads, men jeg har mange spørgsmål om det. Kan nogen venligst besvare dem?

1. Jeg har en nyheds-side, og den er nem nok at opdatere siden det kører som hvis du opdaterer en blog (du skal ikke ind i selve koden), men er det muligt at jeg kan opdatere en lille menu ("Seneste Nyheder") på forsiden, på samme tid?

2. Er der en nem måde at ændre i koden på? Såsom at sætte nye menu-faner, lave ting til links, og redigere i individuelle bokse som f.eks på forsiden? Eller kræver dette at man SKAL ind i koden?

3. Er der på en måde et GUI så jeg kan selecte PRÆCIST det sted på mit Theme som jeg vil redigere, eller SKAL det gøres i kode, eller hvordan og hvorledes?

4. Kan man lave et brugersystem nemt? Jeg mener at wordpress kommer med sin egen database, men skal man bruge et plugin til at lave et loginsystem? Hvis ja, hvilket?

5. Wordpress er mainly lavet til blogopslag, og når man skal skrive noget nyt, så bliver det postet som blogopslag med dato og forfatter. Er der en måde man kan slette alt det, og bare skrive på en side? Plain tekst og billeder?
Når du søger, vises datoen også på det du har søgt efter, som om det var et blogopslag (det er det, men hvordan fjerner jeg det?

Jeg bruger Wordpress.org

Jeg håber at i kan svare på spørgsmålene en ad gangen :)

Tak :)
- Pascal



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For at svare på dine spørgsmål har jeg nummeret dem.

1: Ja, det er en widget, kig under "udseende/appearance" i menuen når du er logget ind. Der er en widget som hedder "latest posts" eller lignende.

2: Menuer er typisk bygget omkring sider i wordpress. Du kan godt rette selv i koden, men det kan give en masse uønskede resultater. Kig under "editor" i menuen under "udseende/appearance".

3: Du skal gøre det i backenden, og redigere i posts, sider eller i widgets.

4: Det er indbygget, du kan sætte op under "indstillinger" om brugere må oprette sig i systemet og hvad deres rolle er når de er logget ind. Så henviser du bare til login siden hvor de så kan registrere sig.

5: Jepsen, lav en side under "pages" og under indstillinger kan du så opsætte at startsiden ikke skal være bloggen, men en statisk side.

Håber det hjælper dig videre



Hej Pascal.

Stort set alle filerne er åbne, og du kan tilgå farveændringer osv i deres css filer i tema mappen.

Derudover kan du også fra nogle tilgå selve koden, fra Udseende -> Editor

Så stort set alt det grafiske er nemt at ændre på, dog kræver det jo at du kan lidt html+css.



Okay, hvad så hvis jeg generelt vil ændre meget af contented? Såsom tekst? Altså, et par små bogstaver et specielt sted? Jeg kan f.eks ikke finde noget sted at tilføje tekst til min footer, sidebar categories..

Og hvordan kan jeg lave en side der hedder f.eks: Nyheder, og så står det ikke som en blog, og ikke bare en statisk side med plain tekst, men som f.eks en masse billeder ved siden af hinanden... Skal jeg selv lave det, eller kan det eidites?



t