Dynamisk sub-domain

Tags:    subdomain meebox

Hej, Udvikleren!

Jeg står og skal bruge lidt hjælp, eftersom jeg har købt en hjemmeside hos meebox.
Jeg skal have mulighed for at folk der opretter en bruger får deres eget dynamisk sub-domain
F.eks brugernavn.minside.dk kommer fra profil.php?brugernavn=brugernavn

Har oprettet et subdomain *.minside.dk, men ved ikke hvordan mit PHP script skal snakke med serveren?

Mvh

Frederik



10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ville du ikke have et subdomæne med et brugernavn? Hvad vil du så med 'index.php?username=poul'?

Jeg tror det der bliver spurgt efter er dynamisk subdomæner til brugere.

Det nemmeste er at bruge htaccess og URL Rewrite. Du kan læse om htaccess og URL Rewrite her: http://www.phpartikler.dk/artikler/htaccess.php
Der er også et par artikler om det her på udvikleren, så vidt jeg husker.

Her er et eksemple på hvordan det kan gøres:
http://stackoverflow.com/questions/3438534/dynamic-subdomain-with-htaccess-and-php





Apache skal konfigureres...noget i stil med:
Fold kodeboks ind/udKode 


Din PHP kan så trække første del ud af $_SERVER['SERVER_NAME'] som indeholder host navnet. Noget ala:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 16.01.2013 14:03 af Bruger #2695
Puha... Det forstår jeg godt nok ik?

Skal jeg slet ikke bruge htcaccess?

Og hvordan kan jeg teste dit script, for det jeg forsøger at gøre er at, gå til side index.php?username=asd

Eller hvad?

Men tak for det hurtige svar!



Du skal ikke bruge htaccess (tror faktisk ikke at du kan tilføje alias via htaccess).

Ville du ikke have et subdomæne med et brugernavn? Hvad vil du så med 'index.php?username=poul'?

Det skal vel være 'poul.minside.dk/index.php', som så er Pouls forside.

Eller har jeg misforstået noget?



Tak for de hurtige svar, jeg har nu gjort følgende, som virker for mig.

Opret et subdomain med *.dinside.dk

Opret en .htaccess fil, som indeholder:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^idinside.dk [NC]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?([^.]+).dinside.dk [NC]
RewriteRule ^$ /1.php?test=%2 [QSA]

Derefter kan du teste det ved at oprette en PHP fil som indeholder:

<?php
if($_GET['test']){
echo $_GET['test'];
}
?>

Endnu engang, tusind tak!

Mvh Frederik



Super! Godt at se det virker :P



Heheh og nu jeg så troede jeg kunne fortsætte uden ydlerligere fejl, har jeg desværre problemer med at inkludere mine filer.

Jeg går følgende fejl:

Warning: mysqli::mysqli() [mysqli.mysqli]: (28000/1045): Access denied for user 'ikke synlig'@'ikke synlig' (using password: YES) in /home/ibloggin/public_html/includes/configs/database.php on line 30

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/ibloggin/public_html/includes/configs/database.php:30) in /home/ibloggin/public_html/includes/configs/functions.php on line 12

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ibloggin/public_html/includes/configs/database.php:30) in /home/ibloggin/public_html/includes/configs/functions.php on line 12

Warning: session_regenerate_id() [function.session-regenerate-id]: Cannot regenerate session id - headers already sent in /home/ibloggin/public_html/includes/configs/functions.php on line 13

Warning: session_regenerate_id() [function.session-regenerate-id]: Cannot regenerate session id - headers already sent in /home/ibloggin/public_html/includes/configs/functions.php on line 13

Warning: mysqli::query() [mysqli.query]: Couldn't fetch mysqli in /home/ibloggin/public_html/blogs/index.php on line 11

Siden er synlig, hvis jeg ikke inkludere noget, men når jeg gør det, kommer denne fejl frem.. Som om den ikke kan forbinde til serveren?



Jeg tror ikke at det har noget med htaccess at gøre :)

"headers already sent" sker som regel fordi at der ikke må stå noget output kode før der bliver sent data. F.eks. hvis man sætter cookies og sådan.

Du kan læse om det her.

Edit: Det kan også være at der er includes i din 1.php fil, som skal laves om.



Indlæg senest redigeret d. 16.01.2013 17:03 af Bruger #13363
Fik det fikset.


I min config fil, har jeg lavet et script der tjekker om man er på localhost, eller selve siden.
Men da man var på et subdomain, kunne den ikke finde ud af hvilket af siderne det var.

Endnu engang tak for alle jeres svar!

Mvh

Frederik



Indlæg senest redigeret d. 16.01.2013 17:49 af Bruger #17509
Hmm. Jeg ved ikke lige hvad der er skyld i fejlen, udover at der må være noget i dit script som bliver forvirret over at man ligepludselig befinder sig på et subdomæne.
Jeg har desværre ikke helt styr på hvordan rewrite rules bliver håndteret af include funktioner og sådan.

Edit. Ahh never mind! :D



Indlæg senest redigeret d. 16.01.2013 17:50 af Bruger #13363
t