CSS - nedarvet vidde i et element

Tags:    css

Hej

Jeg sidder og roder med noget CSS og har i den forbindelse et spørgmål omkring hvor vidt det er muligt at få en <div> til "arve" bredden af den omkringliggende <div> ?

Ja, jeg fatter næsten ikke engang selv hvad det er jeg spørger jer om, så jeg har lige banket et lille stykke kode sammen som jeg håber kan være jer til hjælp.

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Jeg vil gerne have at den grå farve automatisk fylder boksen ud i hele bredden hvis jeg ændre bredden på <div id="master">

Jeg har lært at en position: absolute; "flyder" i sit eget lag og derfor ikke kan se dimensionerne i < div id="master">, men jeg spekulere alligevel på om det ikke er muligt at lave en referance til bredden i <div id="master"> som så kan blive brugt til at specifisere bredden på <div id="gray_bar">

Jeg håber der er nogen, som komme med et svar





9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan lade vær med, at give den en brede / width, hvis #bar / #gray_bar er en div er det et block element og vil altid optage den fuld brede, med mindre andet er bestemt



ik med position abosolute, og slet ikke når hans #bar hedder #grey_bar.

Nej du kan endnu ikke bruge variabler i CSS uden noget backend framwork, så "nedarvning" kan kun udføres vha.

#master, #grey_bar { fælles-nævnere, og speficik for #master }

#grey_bar{overskriver, tilføje fra øvre regel.}

Edit: Width er standard sat til inherit på blok elementer.



Indlæg senest redigeret d. 29.01.2013 08:21 af Bruger #5789
@Jokke jeg ved godt han har fucket op i sine id's men det vi begge siger (efter du har lavet et edit) er, at block altid optager fuld brede ( width: inherit ). Så, at sige mit ikke passer, er da ikke helt rigtigt :P



Hej

Jeg sidder og roder med noget CSS og har i den forbindelse et spørgmål omkring hvor vidt det er muligt at få en <div> til "arve" bredden af den omkringliggende <div> ?

Ja, jeg fatter næsten ikke engang selv hvad det er jeg spørger jer om, så jeg har lige banket et lille stykke kode sammen som jeg håber kan være jer til hjælp.

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Jeg vil gerne have at den grå farve automatisk fylder boksen ud i hele bredden hvis jeg ændre bredden på <div id="master">

Jeg har lært at en position: absolute; "flyder" i sit eget lag og derfor ikke kan se dimensionerne i < div id="master">, men jeg spekulere alligevel på om det ikke er muligt at lave en referance til bredden i <div id="master"> som så kan blive brugt til at specifisere bredden på <div id="gray_bar">

Jeg håber der er nogen, som komme med et svar



Hej igen

Jeg har lige været rundt og google lidt efter et svar inserthtml.com og det ser ud til jeg bare skal bruge width: inherit; når jeg specificerer bredden på mit <div id="gray_bar">

Håber andre kan bruge det til noget :D





Hi

Sorry for min inaktivitet, men jeg har haft lidt travlt på det seneste.

Skal også lige undskylde at jeg rodet lidt rundt i mine id's, men denne fuck-up fandt I jo hurtig ud af *thumbs up*

Jeg sad lige og læste de sidste 3 indlæg og var lidt forvirret omkring elementet <div></div> og at jeg hverken behøver at bruge inherit eller specifisere en bredde (width), hvis jeg ønsker at lave noget, som har samme bredde som #master - jeg lavede nogle tests for ligsom bedre at forstå, hvad det er I snakker om ! Og jeg kan godt se hvad I mener med at <div></div> er et blok-element og derfor vil fylde hele sidens bredde eller bredden som er defineret i #master :)

Omkring position:; så er jeg lidt overrasket over, at man ikke skal bruge den hver gang man laver en ny "kasse" - jeg er næsten sikker at vi har fået at vide man altid skal specifisere position:; på det kursus for begyndere i webdesign som jeg er igang med at tage.

Vi har lært at hvis man bruger position:absolute; så laver man en "kasse", som "svæver" rundt i sit eget lag og at man skal "fiksere" "kassen" ved f.eks. at angive en top:; og en left:; - herefter skal man så angive nogle mål til "kassen".

ja, som i kan se så siger det vist alt om hvor langt jeg er kommet som webdesigner og koder - men man skal kravle før man kan gå !



Det er også en jungel at følge rundt i, især når vi alle tror vi ved bedst :).. Ex er jeg dybt uenig i at man skal specificere position på alle sine elementer :)

Hør lidt på ham underviseren, og kom så ellers i gang med at få din egen erfaring :)



Ja, det er en jungle. Men @Henrik ... man behøver ikke positionere ret mange elementer faktisk. For det meste er det kun wrapper elementer man placere. Der er selvfølgelig en masse undtagelser, men generelt på en almindelig side, der er der faktisk ikke ret mange ting man absolut positionere eller floater for den sags skyld.



men generelt på en almindelig side, der er der faktisk ikke ret mange ting man absolut positionere eller floater for den sags skyld.


Hej Dan

Kan/vil du uddybe omkring ikke at floate - jeg mener; hvis det ikke skal floate, hvordan undgår man så at det ikke bliver "statisk" som når man bruger position:absolute; ?





Det giver ingen mening at sætte position:relative på din #master og slet ikke at positionerer den med absolute i (0,0) - Det er den jo i forvejen?

Hvad er dit problem, hvis du beskriver det lidt mere abstrakt er jeg sikker på at vi kan hjælpe dig bedre end at rode rundt med en masse positions :)



t