Datamatiker-->datalog VS ren datalog

Tags:    uddannelse

Hejsa.

Har en diskussion med en ven så jeg håber i kan hjælpe her.


Fra en arbejdsgivers synspunkt, hvad er så "bedst"?

Eller sagt på en anden måde. Hvad er bedst på cv'et; En en datamatiker uddannelse som er toppet op med en bachelorgrad i datalogi, eller en ren bachelor i datalogi?

Hvad ville i selv foretrække som arbejdsgiver?

Vh



Jeg overvejer selv at tage en datamatiker og med en bachelorgrad i datalogi; så lytter lige med på denne tråd :D



Så længe du er endt hvor du er, så tror jeg ikke der er så stor forskel.
Pointen med man kan skippe nogle ting ved at tage den ene og så tage den anden, er at de gerne skulle have et fyldestgørende indhold til at give dig nogenlunde samme basis for den uddannelse du har fået.
Således at datamatikeren dækker en del af det som du ellers ville have fået i datalogi og det er de dele du vil få merit på fordi du allerede har lært dem.



Jeg vil nok give csharper ret ... de fleste virksomheder kigger på know-how frem for uddannelse. Selvfølgelig når du kommer med en datalog har du en masse teoretisk du kan bidrage med. Men mange selvudlærte har også rigtig god teori. Så den er svær, jeg tror reelt ikke der er så meget forskel.



Det vil formentlig afhænge af hvilken baggrund den person som kigger CVet igennem selv har :) Det er straks meget mere relevant at spørge sig selv, hvad men virkelig vil, og også være realistisk med hensyn til hvordan man selv lærer. For mange vil det sikkert være en god ide at starte med en datamatiker uddannelse. Så har man herefter muligheden for at bygge videre med en datalog eller andet. Der er stor forskel på, hvor skoletræt man er, og hvad man egentlig vil med sit professionelle liv, og med en datamatiker uddannelse har man jo netop muligheden for at gå ud og finde sig et arbejde, eller læse videre til datalog med merit. Personligt synes jeg, at det er en stærk mulighed at have!

Er man derimod mere afklaret med at man vil have en akedemisk uddannelse, så kan man jo lige så godt starte direkte på datalogiuddannelsen. Jeg er selv uddannet cand.merc.dat fra CBS, hvilket er en kombineret økonomi og datalogi uddannelse. For mig gav det mening at starte direkte på bacheloren, men vi havde også datamatikere, som havde fået merit fra deres uddannelse og tog bacheloren på 1½ år.

Så det vil alt andet lige være forskelligt fra person til person. Som arbejdsgiver tror jeg at man vil forholde sig mere til egentlige kompetencer, end hvor de kommer fra (ihvertfald i Danmark). Og så vil det altid afhænge af den person som kigger CVene igennem, da de fleste vil have et bedre kendskab til den sti de selv har fulgt, på godt og ondt :)



Jeg har en oplevelse af at datamatikere er de bedste og mest pragmatiske programmører, så dem foretrækker jeg...hvis man udelukkende skal se på uddennelsen.
Men uddannelsen er kun en meget lille del af personen, og der er meget mere interessante målepunkter...entusiasme er vigtigst for mig.
Og så ved jeg ikke, om jeg har misforstået andre her i forumet, men teori kan jeg ikke bruge til noget...jeg vil se, at du har arbejdet med stoffet, så at du har et højt teoretisk niveau preller lidt af på mig...vis mig hvad du har lavet istedet.



Indlæg senest redigeret d. 29.01.2013 10:58 af Bruger #2695
@Robert
Et glimrende eksempel på en subjektiv holdning, som kan være vidt forskellig fra person til person :)

Må jeg spørge om du tilfældigvis selv er datamatiker?



@Kristian
Det må du, og det er jeg :-)



Hvad vil du? Vil du arbejde med softwareudvikling, eller vil du forske? Hvis jeg var dig, ville jeg starte med en datamatiker, og derefter tage en kandidat i datalogi.



Jeg vil dertil sige at jeg vil egentligt give Robert ret i sin opfattelse, da jeg har det på samme måde.
Det er fint nok du har en certificering, og har en uddannelse, men har du virkelig arbejdet med tingene og er god til at huske ting.
Jeg kender en der tog en certificering på 2 uger uden at have arbejdet specielt meget med det, og JA det er flot, og han ved noget, men for mig er det langt mere interessant med den person der kan komme og sige ja når du roder med det der så skal man vide at sådan og sådan fordi ellers sker det, og der er en fejl der og har prøvet i et projekt at vi arbejdede rigtigt længe for til sidst at finde ud af den parsede det forkert på grund af det der.
Eller at folk selv har en passion der gør at man sidder og arbejder med noget fordi det er spændende! Det er interessant!

Derudover ved jeg ikke om jeg har været uheldig at møde de forkerte mennesker, men må indrømme at mange af de højtuddannede jeg har mødt var ikke specielt åbne, og har en tendens til at virke alvidende og afvisende overfor andre holdninger end deres egen uden at overveje fordele/ulemper eller andet.
Og ja jeg er også datamatiker. Overvejer selv at tage en diplom i web indenfor kortere tid fordi jeg selv gerne vil lære noget mere efter at have været på arbejdsmarkedet i noget tid.



t