Formidling af online salg af billetter

Tags:    onlinebetaling offtopic

Hej udviklere,

Jeg har forsøgt mig med dette indlæg hos Amino, men der lod ikke til at være nogen reaktion, så jeg forsøger mig her. Ved ikke hvor godt styr I har på momsregler/bogføringsregler.

Jeg har tidligere udviklet et system til mit gamle gymnasium hvormed det er muligt for dem at håndtere billetsalg til fester på gymnasiet. Nu snakker de om at ville udvide systemet til at kunne tilbyde online køb af billetter således, at folk selv kan købe og printe deres billet hjemmefra.

Alt teknikken omkring dette har jeg egentligt styr på, men der er nogle spørgsmål omkring håndtering af pengene som jeg er kommet meget i tvivl om.

Altså: når jeg registrerer mig til at få mulighed for at modtage dankort, så kræver det jo at jeg er en registreret virksomhed. Dette er heller intet problem i sig selv. Spørgsmålet er, hvordan jeg skal bogføre denne formidling? Altså pengene bliver jo reelt set modtaget i mit firma hvorefter jeg sender dem videre til gymnasiet som skal have dem i sidste ende (mere specifikt festudvalget på det gymnasium).

Min virksomheds fortjeneste på dette er kun i form af et gebyr pr. billet - resten af pengene går direkte fra køber til gymnasiet, men hvordan med moms? Jeg skal vel reelt bogføre alle de købte billetter med 25% salgsmoms i min virksomhed, men da festudvalget i den andne ende ikke er momsregistrerede, så vil de jo få 20% mindre ud i den sidste ende? Eller er der en eller anden speciel regel når det gælder formidling af penge på denne måde eller når det gælder billetter?

Jeg kan jo se at billetto.dk kører samme princip (billetto.dk er dog ikke en mulighed i dette tilfælde) men hvordan ordnes det med hensyn til momsafregningen?

Det kan godt være jeg har overset en eller anden åbenlys ting i mine tanker omkring dette, men hvis det er tilfældet, så håber jeg, at I kan hjælpe mig med at få det lidt på plads.

På forhånd mange tak for hjælpen!



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Umiddelbart kan du registrere det som videresalg. Altså du køber billetten af festudvalget og sælger denne billet videre til kunde. Det betyder så at festudvalget skal fakturere dig for købet af billetten. Festudvalget burde kunne benytte gymnasiets SE eller EAN nr. ved momsafregning.

Dog bør du notere i handelsbetingelserne, at salgssystemet stilles til rådighed for gymnasiet, og at du kun hæfter for salget, men at administration og juridisk ansvar ligger hos festudvalget. Men om den er gangbar, kan jeg ikke svare for.



Indlæg senest redigeret d. 12.02.2013 08:52 af Bruger #10216
Hvad med at føre betalingen over PayPal. Festudvalget opretter en konto, hvor de så selv modtager pengene. Hvorefter du sender en regning til festudvalget med moms.



Michael Larsen: Det er en løsning jeg vil prøve at kigge nærmere på. Må prøve at ringe ned til min rådgiver hos SKAT og høre hvad hun siger til dén model. Det er jo ikke fordi jeg forsøger at snyde nogen, vil bare finde en løsning der er god for alle parter.

Dion: Vi vil gerne en stor bue uden om PayPal - ikke at jeg vil til at diskutere grunden herinde lige nu. Vi har også overvejet at få oprettet betalingsservicen direkte i gymnasiets navn, men de har sat sig lidt på tværs af udviklingen lige pt. og det er netop derfor jeg arbejder på en helt seperat 3.partsløsning.



t