specificering af width

Tags:    html5 css

Hej Udviklere,

Er der nogle af jer, der ved om det er muligt at specificerer præcist, hvor bred en hjemmeside skal være, og så tilpasser browserne sig selv til den størrelse man har angivet ?

F.eks hvis jeg gerne vil have en bredde på 400px, og min skærm er 1200px, så forstørrer browseren det selv 3 gange op ? :)





8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nej.



Der er for så vidt intet i vejen for at desktop-browsere kunne gøre brug af viewport men som allerede nævnt er der vist ingen der gør - det er derfor du skal kigge på CSS-elementerne i RWD-tanken. Alternativt og helt simpelt skal du i stedet for en str i px sætte str i procent.



Okay, tak for det hurtige svar ^^




Hvorfor vil du angive en bredde på 400 hvis du alligevel vil have at siden skal vises bredere? Tænker du evt på Responsive Web Design, altså hvor siden og indholdet tilpasser sig klienten (se fx her)?



Ja, det var ca. noget i form af responsive web design, jeg tænkte på. Har siden læst, at det er muligt at specificerer viewport meta data.. Men ville man kunne bruge disse tags på desktop også eller er det kun på mobilen at viewport metadata kan benyttes ?



viewport metadata virker kun på mobilen fordi, de er de eneste der "manipulere" med siden, de zoomer faktisk ud og viser hele siden. Med metaen fortæller du så, at den ikke skal zoome ud. Det har ikke så meget, at gøre med om den gør siden større eller mindre. Men mere med hvor meget den skal zoom.

Det kan man også på desktopen, men ikke med helt samme effect og ikke via metaen.



Det ville enligt løse mit problem at sætte størrelsen i % i stedet for, tak for svaret :)



Du kan alternativt lave din side så den ser pæn ud i 400px og sætte denne som min-width, og sætte width til % fordi så kan den ikke blive mindre end 400px, men hvis 100% (eller hvad du nu har behov for), er større end 400px så vil den forstørre den.
Men du skal huske at gøre præcis det samme for alle dine under-elementer også såsom div'er, billeder etc eller have disse som udelukkende % for ellers vil de ikke tilpasse sig automatisk når din side vokser/krymper.




t