Styling af tekst uden et p tag eller lignende?

Tags:    css html

<< < 12 > >>
Hej Udviklere..

Lige et simpel spørgsmål: Hvordan kan man give styiling til sin tekst, selvom det ikke er i et p-tag eller lignende. Jeg tænker selv, at det skal være i body {}, men det har vel sine begrænsninger med padding osv?

Eller?





18 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan jeg tilføje padding til fonten i body-tagget?

@dan:

Meget konstruktivt :)



Hvad mener du helt i et p-tag eller lignende? Alt tekst er jo i et tag, om ikke andet i <body> eller <html> tag. En måske acceptabel løsning er span tag?:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Alternativt kan du bruge 'id' i stedet for class og så style det i CSS:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Ellers kan du måske finde en CSS pseudo-selector. F.eks.:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Og så prøve noget lignende:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Siden teksten nok ikke er først ville :nth-child måske være et bedre valg.

Men roder ikke meget web så ved ikke om det vil virke, siden tekstknuder ikke har noget element.



Indlæg senest redigeret d. 05.03.2013 22:08 af Bruger #14645
Tror måske jeg er med nu. Så skal det nok være i body. Ved ikke hvad du mener med begrænsningerne angående padding. Hvis du sætter tekst-styling some font-family, font-size etc. bør det påvirke alt tekst undtagen det du overskriver andre steder i din CSS og ikke have nogen betydning for padding.



Fordi søgemaskinerne kigger efter indhold og P-tagget er et paragraf- / afsnitstag beregnet til tekst og dermed indhold. Så det er mest naturligt for dem, at kigge der først.

Det er jo heller ikke for sjovt, at det i HTML5 er blevet bestemt, at der skal være flere tags. Og især ikke når man bliver frarådet, at bruge dem som selectors, men kun til semantic. Der er jo f.eks. ikke noget teknisk i vejen for, at lave en hel side kun med div tags, men tag eksemplet forneden, jeg ved ikke hvad der for dig giver mest mening når du skal se det:

div helvede:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Semantisk HTML
Fold kodeboks ind/udHTML kode 




Indlæg senest redigeret d. 06.03.2013 07:41 af Bruger #17081
Du skal se på værdien af at indkapsle dine data i tags.
En søgemaskine aner ingenting om hvad der er på din side, hvad den handler om, og hvad der er vigtigt og ikke vigtigt.
Hvis du sætter nogle tags omkring bliver disse pludseligt beskrivende for hvad det er om.
Se fx:
<ul>
<li>C#<li>
<li>.NET<li>
<li>Visual Studio<li>
<ul>

<p>Dette er de skills jeg er ekspert i!</p>
Det er nemmere for Google, Bing, Yahoo etc. at tolke hvad disse forskellige dele er for noget, og hvad der potentielt kan være mest spændende at skrive i en beskrivelse af din side eller om nogle af disse data kan bruges til andet.

Eksempel:
<div>
C#</br>
.NET</br>
Visual Studio</br>
</br>
</br>
Dette er de skills jeg er ekspert i!
<div>

Dette kan være noget sværere at adskille elementer, og se hvad der kan være vigtigt her.

Håber det gav lidt et indblik i hvad effekt det har for dig, søgemaskiner og din SEO.



Min pointe var bare at jeg ikke vil have teksten i et specifik tag med klasse eller id - selvfølgelig er teksten i body-tagget :)

Mhm nth-child er jo css3, hvilket ikke er understøttes af så mange browsere :)





Min pointe var bare at jeg ikke vil have teksten i et specifik tag med klasse eller id - selvfølgelig er teksten i body-tagget :)

Mhm nth-child er jo css3, hvilket ikke er understøttes af så mange browsere :)


Jeg tror du har misforstået hele konceptet med HTML.



nej, men tekst skal ikke bare skrives frit i body-tagget, brug de tags HTML levere, det er derfor de er der. Hvis du skriver det frit i body taget mister du desuden alt for for SEO.



Hvor stor betydning har p-tagget for SEO ? :)



Men er der noget entydigt svar på at det skulle hjælpe? :)

Se fx:
http://cbutterworth.com/do-h1-tags-still-help-seo/

Nogle andre undersøgelse, hvor der er et entydigt svar?



<< < 12 > >>
t