Fra ide til brugergrænseflade(Softwareudvikling)

Tags:    software

Hej Alle.

Jeg er ved at skrive min kandidatafhandling på cand.merc.jur og mit emne er beskyttelse af edb-programmers brugergrænseflade(GUI). Min afhandling vil derfor begynde med et kort overblik over et edb-program, hvor jeg forklarer hvilke elementer et edb-program består af.

Er der nogle herinde som kan anbefale noget litteratur (bøger, artikler, links,) hvor dette er beskrevet. Jeg har selv surfet rundt på nettet, men har ikke kunne finde noget relevant. Der er ret meget om dette emne, men jeg har ikke været i stand til at finde noget materiale som beskriver processen "overfladisk".

Det der interesserer mig er materiale som beskriver hvordan man udvikler software. Altså hvordan man går fra ide til programkode og derefter fra programkode til enten en brugergrænseflade eller softwaregrænsefalde.
Dette er ret relevant for min problemstilling, idet jeg skal afgrænse min afhandling, og det mest hensigtsmæssige vil være at forklare elementerne af et edb-program og ud fra det forklare hvad min opgave ønsker at analysere.

Håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Damir




5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg synes at Ian Sommervilles "Software Engineering" er en af de bedre: http://www.amazon.com/Software-Engineering-9th-Ian-Sommerville/dp/0137035152

Men det er altså et meget stort emne og der findes mange fremgangsmåder...håber du læser hurtigt :-)

Hav med i overvejelserne, at der er meget forskellig software, og ikke alt har brugerflader, som du nok kender dem.
Drivere f.eks. er software, som gør hardware genkendelig for operativ systemet. Web servere har ofte en konfigurations fil som eneste "brugerflade". Din vaskemaskine betjenes med tryk- og drejeknapper. Kirug robotter styres med avanceret virtual reality udstyr. System værktøjer udføres fra en kommandolinje med masser af obskure argumenter, og sådan kunne man blive ved.

Held og lykke med det :-)



Tænker du på fortælling af principper som kan afhjælpe dig med hvordan du kommer frem til din grænseflade?
Altså user stories, prototyping etc?
Eller hvad tænker du mere henad?



Tak for svarene. Mit speciale kommer ikke til at omhandle programmering teknisk, men mere de juridiske problemstillinger der vedrørerne beskyttelse af programmet. Før jeg kan begynde at forklare hvordan man beskytte brugergrænsefladen i et edb-program, bliver jeg nød til at beskrive hvilke elementer et edb-program består af. Jeg er meget grøn på dette område, så derfor søger jeg en simpel beskrivelse af programudviklingsprocesssen.

Konkret har jeg tænkt mig at beskrive følgende proces: (Som jeg forstår den)

Ide/koncept -> forberende arbejde(designmanual,flowcharts,pseudokode mm) ->kildekode - > objektkode -> CPU -> Skærm/ grafikkort/ hardisk osv.

Som jeg forstår det kan man meget simplificeret sige: at programkode spytter noget output ud som ved en interaktion med brugens input karakteriserer et programs brugergrænseflade.

Målet er at beskrive den ovennævnte proces i et meget simpelt sprog på ca. 3 sider, sådan så læseren af opgaven kan danne sig et overblik over hvad min opgave behandler.

Endnu engang tak for svarene :)





Hey Damir.
Jeg her lidt svært med at forstå dit spørgsmål.

Handler det om hvordan it-projekter udvikler sig fra "ide/krav" til færdigt produkt (og dermed også GUI). Hvis det er tilfældet bør du tjekke Waterfall modellen ud. Den er simpel, udbredt, men i praksis følger man den ikke helt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vandfaldsmodellen

Handler det om hvordan en kildekode bliver lavet til om til et output på skærmen. Afhængig af hvor dybt du vil have det kan du læse om hvilke trin en compiler benytter sig at (en compiler er det program der forvandler programmørens kode om til koder som maskinen forstår):
http://da.wikipedia.org/wiki/Compiler


GUI er jo alt muligt. Ønsker du at skrive 3 sider omkring hvilke elementer et GUI indeholder, såsom en knap og et tekstfelt?


Men du skal sikkert passe på med hvor meget du går i dybden, hvis det bør handle om jura. Handler det om ophavsret?



Jeg ville nok prøve at begrænse det tekniske og forklare relativt simpelt omkring 3-lags delingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multitier_architecture

Og gå lidt mere i dybden omkring præsentationslaget hvor dit problemdomæne må siges at ligge.


Ps! Da jeg havde erhvervsjura, hed det it og ikke edb. Og det er alligevel nogle år siden ;-)



t