state i mvc

Tags:    asp.net

Hejsa allesammen

Hvordan arbejder man lige med state i MVC?
Og hvad med at håndtere input i mange forskellige former?
At man vedligeholder input i textboxe, har den korrekte item valgt i en dropdown box?



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er et meget bredt spørgsmål. Abstrakt er det modellens opgave at holde styr på/gemme state, mens controlleren håndterer brugerinput og at sende data til views. Man kan sige at model er state, og state sættes og ændres af controllers. Dette er dog meget forskelligt fra implementering til implementering og jeg snakker udelukkende af erfaringer fra diverse JavaScript implementeringer.

"Håndtere input i mange forskellige former" er lidt for vagt er jeg bange for :) og det samme gælder dit andet spørgsmål.




For mig ser det ud som om der spørges om håndtering af .net's model binding for MVC ?

http://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/hh781022.aspx

husk at få skiftet til razor når du er i gang med MVC.

Så banker jeg det bare af sådan her i markuppen:

@Html.DropDownListFor(
model => model.SelectedCategoryId,
Model.Categories,
umbraco.library.GetDictionaryItem("Forms.Select.PleaseChoose")
)

vha HtmlHelper

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.web.mvc.htmlhelper_methods(v=vs.108).aspx

vh
/J






Ja jeg fandt et eksempel med image upload via en form som gjorde det noget nemmere at få de data tilbage til backend som der er submitted.

For at komme med et konkret eksempel så arbejder jeg på en side som minder meget om en bilsalgs side så nu arbejder jeg med at man skal kunne vælge mærke, skrive km, pris, og afkrydse ekstra udstyr, men mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg kan sikre jeg få alle disse tilbage til backend så jeg kan læse dem.
PLUS hvordan får jeg sendt mine data ud til mit view så der stadig står de samme data når jeg leverer siden tilbage igen så deres mærke/model og alt indtastet ikke forsvinder.



Kan vi se lidt kode, eller skal vi gå i gang med at gætte ?

@Html.DropDownListFor(
model => model.SelectedCategoryId, <-- Selected index
Model.Categories, <-- IEnumerable<ItemList>
umbraco.library.GetDictionaryItem("Forms.Select.PleaseChoose") <-- Udskriver bare en tekststreng til øverste select "vælg venligst", sprogversioneret
)



#Jokke

Jeg har nu rodet noget mere med nogle eksempler og forstår bedre dine eksempler, men har dog et spørgsmål. Det jeg elsker i mvc er at jeg kan lave alting lige som jeg vil men med hensyn til input og ændring af modellen så skal det gå via HTML.dropDownFor som laver det for mig i stedet fire jeg selv kan lave det. Det findes ikke nogen razor syntaks så jeg kan skrive mine egne felter og input til modellen selv?
Fordi de der html helpers laver jo det hele for mig og jeg kan ikke lave min opbygning og logik som jeg ønsker måske som kan være meget mere detaljeret end det helpers kan være.

P.S. Jeg bruger ikke umbraco og kender det ikke (desværre) til information :)



Indlæg senest redigeret d. 26.03.2013 22:07 af Bruger #17215
t