Søgefunktion på hjemmeside

Tags:    mysql php

Hej Udviklere

Jeg er i gang med et hjemmesideprojekt og kunne rigtig godt tænke mig en lokal søgefunktion på den. Jeg ved at det kræver en forståelse for mysql og php. Jeg kender også til disse sprog, men jeg ved ikke hvad jeg skal bruge og hvor og hvornår jeg skal bruge funktionerne.
Det skal være en søge-form ligesom f.eks. på udvikleren.dk Du søger efter et ord og alle artiklerne der indeholder de søgte ord dukker op. Det skal ikke være en google-boks.

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig lidt på vej mod hvad jeg skal lære og gøre. Jeg ved godt at det ikke rigtig kan lade sig gøre "bare lige" at lave en tutorial, men jeg kunne godt tænke mig et fingerpeg om hvor jeg skal kigge hen ad.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
i sql kan du bruge en funktion der hedder like, sammen med den kan du bruge et wildcard (%)

så hvis du vil søge efter et sted hvor ordet forkommer i en tekst kan du benytte wildcardet, sådan du er ligeglad med hvad der kommer før og efter ordet.
Fold kodeboks ind/udSQL kode 


for at få det ti lat virke med php skal du kigge på mysqli eller pdo



Det første du skal gøre er at alt det indhold der skal være søgbart, skal ind en database.

På den måde kan du søge i indholdet i artiklen med SQL. Og returnere id'et og linket til artiklen. Ved Udvikleren er det så ydereligere bygget op sådan, at alle indlæg har nogle tags som man så også kan søge i.

Generelt set bruger man en simpel wildcart søgning altså "%søgeord%"



Indlæg senest redigeret d. 10.04.2013 15:11 af Bruger #17081
t