Margin-left, ved width:100%

Tags:    css3

<< < 12 > >>
Jeg skal se om jeg kan forklare problemet ordentligt, men ellers må I lige prøve at spørge mere ind.

Siden er bygget op med
1. Wrapper
2. Header
3. Menu
4. Leftsidebox
5. Content
6. rightsidebox
7. footer

Jeg har sat wrapperen til 100% width, da den skal fylde HELE siden ud.
Mit problem kommer ved punkt 4, 5 & 6. Disse skal stå "side om side" så at sige. Altså | | | - Hvis I kan forstå det. Jeg har sat leftsidebox og rightsidebox til 25% hver og content til 50%.
(I alt 100% ;))

Anyway.
Mit problem kommer ved margin-left. Jeg er vant til at bruge px her.
hvis jeg f.eks. ved rightsidebox skriver margin-left: 100% - så smider den sig ikke ud i højre hjørne :s??? Er det bare mit program der går lidt amok, eller hvad skal jeg gøre?




Indlæg senest redigeret d. 17.04.2013 09:44 af Bruger #17534
17 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
@Anders Søndergaard hvad er det for noget vås!! Det er ikke dårlig stil, at bruge margin og/ eller positioning til, at placere elementer på. Det er den helt rigtige måde, at gøre det!



@Dan, så du mener at dette her: http://jsfiddle.net/5UrXn/1/ er bedre end http://jsfiddle.net/5UrXn/ ?



Anders Søgaard:
Tak. Jeg vil prøve om det vil virke :) Vi har bare fået at vide på skolen, at vi skal bruge margin-left, margin-top osv. samt position for at alle bowser er med :)



@Sassy, kan jeg også godt forstå at de har sagt til dig, da position absolute elementer ikke kan forstyrer hinanden.
Og da jeg går ud fra det er helt basic html/css i lærer, kan i sikkert nå at lave mange fejl på float elementer, da de "forstyrre" hinanden.

Noget andet med position absolute er de tekniks set ikke har nogen height.
De skubber ikke andre elementer ned. Selvfølgelig kan du bare tilføje en margin-top til de elementer der skal under, men du kan ikke vide hvilken height de har uden at bruge javascript.

Vil klart anbefale dig at kigge på float i stedet for. - Jeg er sikker på din lærer også vil være enig i dette.



Ja du bør se på float og clear fix, fordi der kan du flytte elementerne omkring den du arbejder på. Hvis du ved at left skal fylde hele højden minus højden af banner + menu så er det ikke så svært med position absolute, men i mange andre tilfælde vil du gerne have at det er indholdet der bestemmer hvordan tingene opfører sig og her bliver position absolute mere svær.
Et eksempel på hvor position absolute er perfekt er hvis du har et billede og gerne vil have noget tekst ovenpå den. Så flytter den ingen elementer men kan ligge sig ovenover billedet og dermed give teksten "på" billedet. Men andre scenarier kan blive ret så svære.



Tak for svarene :)



Hej. Her kommer en lille idé (og den virker.. Hæhæ.
Dette er taget ud af min egen kode, så px må du selv rette til! :-)

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


En god idé er altid at have følgende i toppen (Det er min egen tommelfinger regel, som mange glemmer)

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Du kan altid smide flere på html,body'en, som fx:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Det gør sådan at det hele er sat til 0px (altså helt ud i hjørnerne) Så spare man lidt på matematikken! :-)
Held og lykke med det!



<< < 12 > >>
t