Dansk sprog i PHP

Tags:    php programmering

Hej udviklere
Jeg har et problem med noget dansk sprog i php
Helt enkelt har jeg noget tekst i en database hvor der selvfølgelig også er æ,å og å med i.
Men når jeg nu vha. php vil udtrække disse dataer:

<p> <?php echo $row['mysql']; ?> </p>

så virker det ikke fordi PHP som sagt ikke virker i dansk har jeg hørt. Men jeg kan jo ikke skrive i HTML eftersom jeg vil trække data ud fra min database - Hvad gør jeg?? :-)



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan udskrive din data til browseren med html entities: http://php.net/manual/en/function.htmlentities.php Det er bare ikke så holdbar en løsning.
Du er langt bedre stillet, hvis du arbejder 100% med UTF-8 tegnsæt. Dvs. filer skal gemmes i UTF-8 (uden BOM), database skal omstilles til UTF-8, og brugerinput skal kanaliseres som UTF-8.

UTF-8 er et tegnsæt lige som ISO-8859-1 eller Latin1. UTF-8 benytter dog dobbelt så mange byte til at beskrive et tegn, kontra ISO tegnsæt der kun benytter en byte. Det har noget at gøre med at ISO ikke kan rumme alle de tegn der kan findes i vestlige sprog, og derfor har man så UTF-8.

Nu står der at du skal gøre en hel masse, og ja, det skal gøres alt samme. Ellers vil det ikke virke. :) Det vil medføre nogle bump på vejen, indtil man har kørt en ny praksis ind i sine rutiner. Det er besværet værd.



Indlæg senest redigeret d. 21.04.2013 02:13 af Bruger #10216
t