Rewrite url med wildcard

Tags:    mod-rewrite url-rewrite

Hej udviklkere.

Jeg har før haft et phpBB forum på mit domæne, som Google har indekseret relativt godt.
Nu har jeg så fjernet det forum, men Google vil stadig gerne henvise til f.eks viewforum.php?f=6 og viewtopic.php?f=6&t=4 - men tallene kan godt ændre sig, så skulle helst matche på alt der hedder viewforum.php* og viewtopic.php*

Hvordan kan jeg lave en 301 redirect på ovenstående scenarier?

Har selv prøvet med følgende, men det lader ikke til at virke. Den henviser godt nok til domænet, men hvis jeg skriver viewforum.php?f=5 så henviser den også men lader f=5 stå tilbage i adressebaren.

Fold kodeboks ind/udKode 

Er det bare sådan det virker eller skal jeg gribe det an på en helt anden måde.

Håber I kan hjælpe mig eller guide mig frem til en holdbar løsning.

Mvh. Morten



Indlæg senest redigeret d. 02.05.2013 11:47 af Bruger #17610
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
post evt din løsning :)
andre kunne måske få glæde af det



jeg gjore det engang ved hjælp af php

oprettet 2 filer (samme sted hvor forumet lå)
da jeg overtog projeket, ville jeg flytte forumet fra / til /forum, og oprette de her to filer, så når nogen kom fra et gammelt link på google eller andet sted, blev de sendt til det nye link.

viewforum.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


viewtopic.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Det var faktisk en smart løsning Kenneth, men efterfølgende har jeg erfaret at Google på en mystisk måde stadig har vores gamle domæne indekseret i søgeresultatet.

hvis du bruger min løsning med de 2 filer (eller anden løsning i htaccess ligemeget)
så vil google rette linksne når de ser at filerne er flyttet. (301)


Selvom jeg har lavet en 301, hvilket jeg formoder er tegn på at den pågældende side ikke eksisterer længere - så vil Google åbenbart stadig beholde det gamle domæne?

de burde fjerne/rette dem, men tager nok lidt tid.


Min htaccess på det gamle domæne hedder jo bare;

Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg bruger jo ovenstående domæne navn til at beholde min placering på Google, det er måske knap så god idé eller hvordan? Må indrømme at jeg ikke er den store søgemaskine ekspert.

Skal jeg bruge din løsning Kenneth, men så udbygge den til hvad Google før har indekseret og henvise til samme "overskrift" - bare igennem det nye domæne?
Problemet er vel bare at det gamle forum(phpBB) brugte &f og diverse "dårlige" urls - men nu bruger vi "straight simple and clean" urls, altså viewforum.php?f=4&noget bliver jo på vores nye forum til: domain.tld/navnet-paa-traaden-4

Fold kodeboks ind/udKode 


Ovenstående løsning er også noget skrammel, fordi den lader stadig &f=xx stående i url feltet på browseren.

Er ret meget i tvivl.

Opdatering: Har lige set at Google faktisk har fjernet search.php, som de havde indekseret før hvor den hed "404 - siden findes ikke" - altså Google havde ramt, sjovt nok, vores fejl side fordi search.php ikke findes.

I kan se problemet her, har taget et screenshot.

billede af Google indekseringen

Skal jeg bare fjerne det gamle domæne "for good", altså fjerne eksempelvis DNS'en for det? Eventuelt bruge din løsning Kenneth, og henvise til de links som stadig findes, f.eks findes der stadig tips og tricks bare med en lidt bedre url adresse istedet for det der &f=xx&t=xx.


jeg ville klart linke fra det gamle til det nye (med de links som findes) og ellers bare en 404 fejl.




Ingen svar her, men jeg fik det løst. Ellers tak for hjælpen :)



post evt din løsning :)
andre kunne måske få glæde af det
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Jeg tror det er rigtigt, men jeg har ikke så meget styr på det.

Mvh Morten




Det var faktisk en smart løsning Kenneth, men efterfølgende har jeg erfaret at Google på en mystisk måde stadig har vores gamle domæne indekseret i søgeresultatet.

Selvom jeg har lavet en 301, hvilket jeg formoder er tegn på at den pågældende side ikke eksisterer længere - så vil Google åbenbart stadig beholde det gamle domæne?

Min htaccess på det gamle domæne hedder jo bare;

Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg bruger jo ovenstående domæne navn til at beholde min placering på Google, det er måske knap så god idé eller hvordan? Må indrømme at jeg ikke er den store søgemaskine ekspert.

Skal jeg bruge din løsning Kenneth, men så udbygge den til hvad Google før har indekseret og henvise til samme "overskrift" - bare igennem det nye domæne?
Problemet er vel bare at det gamle forum(phpBB) brugte &f og diverse "dårlige" urls - men nu bruger vi "straight simple and clean" urls, altså viewforum.php?f=4&noget bliver jo på vores nye forum til: domain.tld/navnet-paa-traaden-4

Fold kodeboks ind/udKode 


Ovenstående løsning er også noget skrammel, fordi den lader stadig &f=xx stående i url feltet på browseren.

Er ret meget i tvivl.

Opdatering: Har lige set at Google faktisk har fjernet search.php, som de havde indekseret før hvor den hed "404 - siden findes ikke" - altså Google havde ramt, sjovt nok, vores fejl side fordi search.php ikke findes.

I kan se problemet her, har taget et screenshot.

billede af Google indekseringen

Skal jeg bare fjerne det gamle domæne "for good", altså fjerne eksempelvis DNS'en for det? Eventuelt bruge din løsning Kenneth, og henvise til de links som stadig findes, f.eks findes der stadig tips og tricks bare med en lidt bedre url adresse istedet for det der &f=xx&t=xx.



Indlæg senest redigeret d. 08.05.2013 18:06 af Bruger #17610
t