Tilføj ID til database

Tags:    php mysql database programmering

Hej Udviklere

Jeg har et lille problem. Jeg har denne kode:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Jeg har nu tilføjet en ny kolonne i min tabel kaldet id. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tilføje et id til kolonnen kaldet id. Det skal ikke være et auto-increment for det skal være et bestemt id. Min sides id skal være min kommentars id. Min id der skal tilføjes til kolonnen skal have en variabel som value, men jeg ved ikke hvordan man gør?? :)



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Beklager, jeg læste det absolut som "det skal være et auto-increment".

Har du din id med i url'en?

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Så $_GET["id"] for at hente det



Indlæg senest redigeret d. 12.06.2013 21:05 af Bruger #9814
Tilføj kolonnen id med attributten auto_increment. Så sørger My_Sql selv for at sætte det næste tal ind, uden at du skal gøre noget ;-)



Men pointen er at det ikke skal være det næste tal, men et tal jeg bestemmer. Det skal ikke være så kommentarerne er listet 1,2,3,4, men så der måske er 5 kommentarer med id'et 2. Altså alle de kommentarer der er på siden med id - 2 - får også id - 2 -, og alle kommentarerne på siden med id 17 får også id 17 :)



Mathias det lyder som om der er gået lidt kage i det for dig hvordan du arbejder med foregin-keys.

Jeg stiller et hurtigt eksempel op her:
DB-struktur

Tabel Artikler
id - int AI
head - varchar 255
body - text


Tabel Kommentar
id - int AI
name - varchar 255
body - text
articel_id - int (foregin-key)

Vi gå altså ud tesen at en artikel godt kan have flere kommentarer, men at en kommentar kun kan have en artikel. Derfor placerer vi en henvisning til den artikel vi gerne vil knytte kommentaren til i vores kommentar tabel.

Når folk så skriver en kommentar til en artikel så kan sender vi blot artiklens id med.

Lad os fx antage at vi er på en artikel med id 55.
Så kunne det evt se sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Så i vores comment.php
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Tak for hjælpen - det fungrer godt :)

Men problemet er nu således:

Valuen er jo min artikels id. Nu bliver jeg jo nødt til at hente artiklens id ned til en variabel, men den variabel ligger i min artikel-fil. Hvordan får jeg så min variabel med artikelens id over i en anden fil hvor min kommentar-form ligger?



Indlæg senest redigeret d. 13.06.2013 13:58 af Bruger #17516
Send den med over via url'en



t