Ubuntu Server med 1 ipadresse

Tags:    ubuntu server linux php apache

Hej !

Vi har kun en linie ind i huset med fast ip på. Det er koblet på en router som giver ipadresser ud til resten af computere på netværket (192.x.x.x).

Det jeg gerne vil er at sætte en ubuntu server op med fast IP, men hvordan får jeg rerouted den faste IPadresse ned til serveren, så alle andre stadig kan gå på nettet? det er jo kun 1 fast ipadresse.

ps. det er en webserver med LAMP som bliver sat op.





Indlæg senest redigeret d. 08.08.2013 08:31 af Bruger #16653
4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvilken router har du? Med denne information kan jeg hjælpe dig yderligere.

I teorien er det simpelt nok.
Du skal gå ind på din router og sætter en fast intern ip adresse for din server under DHCP indstillingerne.
Derefter skal du port forwarde port 80 TCP (HTTP) til din nu faste interne ip adresse.

På den måde router du nu trafikken på "ipadresse"/"ipadresse:80" til din interne server.

Med venlig hilsen
Patrick Nærvig Wøhlk



Indlæg senest redigeret d. 08.08.2013 08:58 af Bruger #16742
Det påvirker ikke resten af netværket, det vil påvirke modtager adressen. http://en.wikipedia.org/wiki/Port_forwarding

Mener din router er fin.
Btw. hvis din interne netværks adresse hedder 192.x.x.x er det ikke lidt overkill? Jeg mener hvis din subnet maske er 255.0.0.0 så kan der være 16777216 hosts... 192.168.0.1/255.255.255.0 plejer at være det "normale".



Indlæg senest redigeret d. 08.08.2013 10:17 af Bruger #16742
cool.. jamen pt. er det bare en standard slavehjemmerouter. Vi køber en anden hvis den ikke kan det den skal.
http://www.getprice.com.au/Netgear-RangeMax-WNR3500L-Router.htm

Hvis jeg sætter det op med :80 forward, så påvirker det ikke resten af dem på netværket?

Hvordan fungerer den forward i praksis? er det den "store" faste ipadresse som skal forwardes på port 80 ?



ok tak. jo den er vist sat til 192.0.2.x i virkeligheden.

perfekt, 1000 tak for input.



t