Vejledning omkring næste skridt indenfor webudvikling

Tags:    vejledning erfaring hjemmesideudvikling

Hej Udviklere...

Jeg har lige brug for lidt vejledning af de erfarne.
Jeg vil gerne starte en hjemmeside op (er fuldt i gang med at lave den) og lave nogle projekter og små-jobs.

Jeg føler mig sådan set klar nok til at kunne lave nogle projekter hvad angår mine kompetencer men jeg er stadig i gang med at lære og er i tvivl om det jeg kan er godt nok. Jeg har god basis viden og erfaring inden for det meste web-udvikling og er god til at finde løsninger, men jeg ved jo ikke om jeg bør være så skarp som de "bedste" i denne liga for at starte som selvstændig??

Bør jeg kaste mig ud i nogle projekter og se hvordan det kan gå og få noget erfaring, eller er det bedre at vente og så læse og lære nogle måneder endnu indtil jeg er blevet helt skarp??

(jeg ved godt det er svært når i ikke ved hvad jeg kan, men hvad er bedst projekt-erfaring vs. mere viden)



2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Mit bud:

Bliv praktikant i et firma, der er mange rundt omkring der søger sommerfugle(praktikanter) i et par måneder eller efter-skole studerende.

Som praktikant er det både win-win for dig og arbejdsgiver, idet du arbejder gratis og gratis får mere viden.



Vil sige at hvis du virkelig gerne vil lære, men også starte en karriere så er det at starte som selvstændig ikke en dårlig ide.
DOG skal du være opmærksom på nogle ting:
1. Som ung handler det om at vise man er dygtig, men stadig være ydmyg og forstående overfor kunden ellers virker du arrogant.

2. Hvis du gerne vil lære, men også være selvstændig så tag ind på amino og begynd med nogle småopgaver. Det giver dig noget rigtigt jord under neglene fordi det er kunder - og efter 20 af de små opgaver vil du hurtigt have lært hvordan kunder er og hvad du kunne have brændt nallerne på ved at have taget en stor opgave for tidligt. Nogle kunder forventer at selvom du tager måske 1/5 af hvad opgaven burde koste, så kan de sagtens brokke sig over du ikke kan finde ud af alting og på den måde de ønsker, eller at de forventer at du er villigt til at lave samme ting om 50 gange fordi de ikke helt er tilfreds, men alligevel ikke kan forklare præcis hvad de ønsker.

3. Gør det klart for dine kunder at du er ved at lære, og derfor kan det være du støder på ting som du ikke kan. Derfor er din pris også meget lav, for det er altid en god ide at fortælle den slags fra starten for så er det svært at komme og sige hvorfor kan du ikke lave det eller det når du har fortalt du har en læringsproces.

4. Din pris skal være LAV - du skulle sandsynligvis lære mange af tingene alligevel bare uden at få penge, så hvad er der galt i at du sikrer dig nogle mindre kunder med den lave pris og lærer samtidigt? det kaldes de gyldne lærepenge ;)
Så kan du efter 20-30 småopgaver (simple sider) begynde at se om du kan tage nogle mellemstore opgaver eller om der er noget du bør blive bedre til inden du laver dem (kan være javascript, bedre til sql, design etc), og så tage nogle meget dedikerede opgaver.

Igen husk at være ydmyg samtidigt med du ved du er dygtig og forklar dine kunder du gør dette for at lære - for du lærer bedst ved at få nogle rigtige opgaver for det er her du får de besværlige problemer. Når du møder kunder og deres krav vil du få lært rigtigt meget, men husk tag det som lavtlønnet undervisning du alligevel skulle have - det er bedre end undervisning.

Der er intet galt i at kaste sig ud i det og prøve det - det er sådan man lærer ting jo.



t