Billed vises ikke på min side

Tags:    html

Hej

Jeg har problemer med at få vist et baggrunds billede, hvilket er ved at drive mig til vandvid for jeg mener bestemt, at jeg gør ligesom jeg plejer at gøre !

Jeg bruger NetBeans til mit projekt og jeg har projektet liggende på min HDD herhjemme dvs. jeg har det ikke liggende på en server.

I mit CSS dokument har jeg følgende:

Fold kodeboks ind/udCSS kode 


og min mappe struktur er:

Site Root
|
--CSS
|
--images (billedet ligger i denne mappe)
|
- index.html

Netbeans giver ingen fejl omkring at den ikke kan loade billedet, men når jeg kigger igennem Firebug, så kan jeg se at når jeg hover med musepilen over background-image:url('images/changbaishan.jpg'); så siger den "Failed to load the given URL"

Hvad er det jeg gør forkert ?





Indlæg senest redigeret d. 17.08.2013 15:34 af Bruger #16670
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Din CSS fil søger ud fra lokationen af CSS filen, og ikke ud fra din index.html hvor du ellers loader CSS filen fra.

Så den korrekte kode vil være:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 




index.html har en css-fil liggende i mappen CSS.
Det du skriver i denne css-fil forventer altså at hvis du skriver "images/xxybillede.jpg", at der vil være en undermappe i samme bibliotek som css-filen ligger i som hedder images.
Så den forventer at du fortæller hvad der ligger omkring den ser ud som du har fortalt, og ikke ud fra din index.html.

Ved at skrive "../" går du en mappe tilbage, og siger altså du står nu i mappen CSS, gå en mappe tilbage ("../"), og gå så ind i mappen images etc.
Så du kan ligge din css langt langt inde i en undermappe langt inde og stadig få fat i billeder og filer i root-directory.

Så du vil kunne navigere til mange forskellige mapper uanset hvor de ligger henne.



index.html har en css-fil liggende i mappen CSS.
Det du skriver i denne css-fil forventer altså at hvis du skriver "images/xxybillede.jpg", at der vil være en undermappe i samme bibliotek som css-filen ligger i som hedder images.
Så den forventer at du fortæller hvad der ligger omkring den ser ud som du har fortalt, og ikke ud fra din index.html.

Ved at skrive "../" går du en mappe tilbage, og siger altså du står nu i mappen CSS, gå en mappe tilbage ("../"), og gå så ind i mappen images etc.
Så du kan ligge din css langt langt inde i en undermappe langt inde og stadig få fat i billeder og filer i root-directory.

Så du vil kunne navigere til mange forskellige mapper uanset hvor de ligger henne.


Tak fordi du tog dig tid til at komme med en så detaljeret forklaring - den kan jeg godt bruge til noget :B

Det var så lidt :) Det er jo det vi er her for.







Din CSS fil søger ud fra lokationen af CSS filen, og ikke ud fra din index.html hvor du ellers loader CSS filen fra.

Så den korrekte kode vil være:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Hej

Takker for hjælpen, nu kan jeg se mit billede :D

Jeg er dog ikke lige helt klar over hvad ../ betyder og om URL'en altid skal starte med ../ når CSS filen ligger i en mappe for sig selv ?

Jeg skrev i mit oprindelige indlæg, at det plejer at virke for mig, men jeg plejer også normalt bare, at have min CSS fil liggende samme sted som min index.html og måske er det derfor jeg ikke tidligere har oplevet problemer ?



../ betyder en mappe tilbage/op.



index.html har en css-fil liggende i mappen CSS.
Det du skriver i denne css-fil forventer altså at hvis du skriver "images/xxybillede.jpg", at der vil være en undermappe i samme bibliotek som css-filen ligger i som hedder images.
Så den forventer at du fortæller hvad der ligger omkring den ser ud som du har fortalt, og ikke ud fra din index.html.

Ved at skrive "../" går du en mappe tilbage, og siger altså du står nu i mappen CSS, gå en mappe tilbage ("../"), og gå så ind i mappen images etc.
Så du kan ligge din css langt langt inde i en undermappe langt inde og stadig få fat i billeder og filer i root-directory.

Så du vil kunne navigere til mange forskellige mapper uanset hvor de ligger henne.


Tak fordi du tog dig tid til at komme med en så detaljeret forklaring - den kan jeg godt bruge til noget :B





t