HD ydeevne 100% i brug ved idle

Tags:    harddisk windows8 sony vaio

Hej udviklere,

Jeg håber nogle af jer har forstand på hardware/bugs på computeren.

Jeg har en Sony Vaio VPCEB3Z1E bærbar PC (ca. 2½ år gammelt).

Den har ikke før har haft specielle problemer med ydeevnen, men den seneste måned har den opført sig lidt mærkeligt.

Førhen da jeg kiggede på "processer" i Jobliste lå min harddisks-ydeevne som regel på 5-20% ved idle, og mellem 70-95% når jeg bruger mange programmer på én gang.

Men jeg har det problem nu at jeg tændte min PC, og dropbox åbner op som noget af det første, og idet at dropbox synkroniserer, så står min harddisk på 100% konstant hvis jeg kigger i Jobliste. Programmerne der benytter harddisken mest bruger 0,1 MB/s på harddisken, og altså ingen på fx. 5-10 MB/s, som bliver brugt normalt ved filflytning, etc.

Min computer blev simpelthen langsom, og det virkede som om at der var noget som blokerede for min harddisk (skrive og læse). Jeg kan bevæge musen, men når jeg ønsker at åbne et program, så sker der ikke noget de første 30-40 sekunder efter at jeg har klikket, så det er helt håbløst at forsøge at arbejde på PCen.

Så jeg lukkede dropbox, og derefter faldt ydelsen der blev udført på harddisken til normalt, og så kunne jeg arbejde igen.

Så nu kører jeg ikke dropbox på min PC mere (sikke en løsning), men til gengæld så opstår problemet hvis jeg har haft min PC i dvale/standby.

Så snart jeg får min PC ud af dvale, så bliver den langsom igen, og disk-forbrug står på 100% konstant, og ingen programmer bruger mere end 0,1 MB/s.


Er der nogen der kender en løsning til dette problem?


EDIT: typos



Indlæg senest redigeret d. 25.08.2013 18:02 af Bruger #8782
2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jens

Du kunne prøve med en systemgendannelse, fra før problemet opstod.



Hej Claus, tak for svaret, det er en mulighed, men jeg holder den lidt som en ekstra mulighed.

Btw. Jeg har brugt "Fejlsøgning af drev" på min harddisk for at se om der var dele af den der var broken, men gav negativ.



t