Nybegynder: Gem/Load data

Tags:    visual-basic

Hej, jeg er ny til vb. Og er løbet ind i ind et lille problem.
Jeg har en masse tekstbokse, og når jeg trykker på save skal de gemmes, hvordan gemmer man sine "strings", så man let kan overskrive de gamle data, og hente dem igen, når formen åbnes?

- Jeg har pt. gemt mine "Strings" i nogle .Txt Filer, ,jeg har bare 5 stk's. Så tænkte og der ikke var en nemmere vej, altså ingen løse filer?

Tak på forhånd!

- Emil.



10 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Emil

Du kan samle alle dine "Strings" i en String og så gemme den.
String6 = String1 + " " + String2 + " " + String3 + " " + String4 + " " + String5
Der er flere måder at samle og gemme strings på.



Hej Claus.

Jamen, hvordan får du så én "string" til én Tekstboks, og en anden "string" til en helt anden tekstbox?

Hvordan kan jeg håndplukke dem, hvis man kan sige det sådan?

Tænkte lidt på om man ikke kan lave f.eks.:
Linje 1: Emil
Linje 2: Langberg
Linje 3: Pedersen

Men det ved jeg ikke? Bare en nem måde at gemme og loade sine strings.




Hej Emil,

Hvis du gemmer dine strings, hvor at hver string står på hver linje.
Har du mulighed for at hente dine strings igen, én linje ad gangen.

Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 

P.S. Denne kode er taget direkte fra Microsoft hjemmeside, jeg har dog ikke tjekket om den fungerer; men den skulle gøre lige præcis det du beder om :)



Det har jeg også gjort tidligere. Men, problemet er lidt at jeg ikke rigtig har lyst til at bruge løse .txt filer. :)



Prøv at upload din kode, så kan det være vi kan hjælpe dig med at forbedre den :)



Sådan her er det pt... Når jeg loader min form, læser den .txt filen, og teksten ryger ind i min RichTextBox.

Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 



Og her er min Save button:

Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 





Men, sådan jeg gerne ville ha det er:
Ingen løse filer.
Gerne en slags database inde i Programmet, hvor jeg kan overskrive de gamle dataer med de nye man skriver derind. Og som loader dataerne ved opstart.

Men det ville være perfekt hvis man også kunne have et DataGridView, som gemte data i hver celle i programmet, som man kan gemme, og vil kunne loade det igen ved opstart.

Ved ikke om det kan lade sig gøre på den måde, da jeg stadig er rimelig ny.



Indlæg senest redigeret d. 28.08.2013 21:37 af Bruger #16505
Det er skam muligt. Men, det kræver minimum, du har en fil, hvor du gemmer og Leader data fra. Udfra din kode, kan jeg se, at du jo næsten, har gjort, det med en enkelt fil, det du mangler at gøre, er at læse dine data fra filen ind, en linje ad gangen, og så have en for Løkke, der sætter data ind i dine celler i dit datagridview



Okay. Super, er det så muligt at bruge et Excel ark, at gemme og loade fra?
Også at man kan indtaste nye værdier og de også bliver gemt? :)



Både ja, det er muligt både at gemme og hente data til og fra et excel ark. Dog tror jeg ikke, det ville være noget du ville kunne sætte, dig ind i lige nu og her, da det ikke er helt uden problemer at forstå, hvordan filtyper er opbygget, og slet ikke så kompliceret filtyper som Microsoft .docx eller .xslx filer.
Dog villedt uden videre kunne læse og gemme dine data, til en .csv fil som er et filformat excel sagtens kan åbne og læse.

Hvis du vil mixe et datagridview med en .csv fil skulle du kunne bruge følgende kode til at læse filen ind i datagridviewet.

Fold kodeboks ind/udVBDotNet kode 


Det er igen utestet kode, men det burde virke :)




Jaa, altså, det virker skam, problemet er bare at den smider ALT ind i én celle. :P




t