It drift eller programmering.. svært valg!

Tags:    sverver 2012 asp.net

Jeg sidder netop og tænker lidt over mine muligheder indenfor IT branchen, eftersom jeg efter nogle års ledighed, har nu endelig af jobcentret fået lov til at ”tage” et update it kursus!. Det skal siges, at jeg har et års webprogrammør erfaring og ønsker nu at ændre retning og arbejde med Server og It drift.

Faktisk har jeg stillet lignende spørgsmål i andre fora, men eftersom det er et vigtigt emne for mig og jeg ikke ønsker spilde min tid, tillader jeg mig også spørge om Jeres mening herinde.

Altså Jeg kunne godt tænke arbejde med on-line support. Altså Jeg hjælper med holde styresystemer oppe, finder og løser fejl i Windows , holder styre på Server, fixer printer fejl mv.

Jeg har intet erfaring med It drift, har kun kendskab til programmering !


Ved nogen, hvor NEMT/SVÆT ville jeg have ved at finde job indenfor dette felt.

Hvilket et af følgende kursus synes I jeg burde tag ?

1) Server 2012
2 Windows 8

Har i forslag til et helt andet kusus ?


Sååå dem som mener, jeg ville næsten have umuligt, komme ind på It drift verden, så hvilket et af nedendfor stående kursus synes i jeg burde tag og hvorfor ?



1. Asp.net 4.0

2. http://www.itucation.dk/it-kurser-for-ledige-6-ugers-selvvalgt/kobenhavn/kursus-sharepoint-udvikling/" rel="nofollow">Sharepoint udvikling


Kan nogen svare på, hvor svært er it drift i forhold til programkmering. Skal man også bruge hjernen 300% ligesom i programmerinegen ?



Det er to vidt forskellige ting. Min ærlige mening er, at man nemmere får et job, hvis man har en oprigtig interesse for hvad man laver. Hvis du ikke gider programmere, så drop det. Så vælg det du har lysten til.

Hvis jeg sidder med en kandidat til en jobsamtale, vil en manglende interesse for emnet skinne igennem og så er det "no-go"!



Sysadm er et gigantisk emne, og med kun ét års webudvikling i bagagen skal du nok ikke regne med det helt store. En lille liste af ting, du skal kunne i sysadm er:

* Database overvågning og optimering
* Opdatere software i serverparken
* Overvåge netværksenheder
* Diagnostisere og løse problemer på netværksniveau...dyk ned i de forskellige netværks protokoller (http, smtp, snmp, ip, tcp, arp, spanning tree, dns, ooooog så videre)
* Designe og implementere optimale netværks segmenteringer
* Konfigurere webservere, operativsystemer, proxyservere, firewalls og mange andre services
* Hjælpe udviklere med at tilgå ressourcer uden at give for brede rettigheder
* Have kendskab til emner inden for sikkerhed (SSL og certifikater, application level firewalls, intrusion detection/prevention, og så videre)
* Udvikle software til meget af ovenstående

Ikke noget, man lærer på et kursus...det tager mange år.

Og som Brian siger, så kræver det en stor interesse, så hvis ovenstående liste får dine tænder til at løbe i vand, så har du nok potentialet til det. Ellers ville jeg holde mig væk...en sysadm får mærkelige opgaver og skal dykke ned i de underligste problemer og det kræver bare at man brænder for den slags, ellers brænder man hurtigt ud.



Sysadm er et gigantisk emne, og med kun ét års webudvikling i bagagen skal du nok ikke regne med det helt store. En lille liste af ting, du skal kunne i sysadm er:

* Database overvågning og optimering
* Opdatere software i serverparken
* Overvåge netværksenheder
* Diagnostisere og løse problemer på netværksniveau...dyk ned i de forskellige netværks protokoller (http, smtp, snmp, ip, tcp, arp, spanning tree, dns, ooooog så videre)
* Designe og implementere optimale netværks segmenteringer
* Konfigurere webservere, operativsystemer, proxyservere, firewalls og mange andre services
* Hjælpe udviklere med at tilgå ressourcer uden at give for brede rettigheder
* Have kendskab til emner inden for sikkerhed (SSL og certifikater, application level firewalls, intrusion detection/prevention, og så videre)
* Udvikle software til meget af ovenstående

Ikke noget, man lærer på et kursus...det tager mange år.

Og som Brian siger, så kræver det en stor interesse, så hvis ovenstående liste får dine tænder til at løbe i vand, så har du nok potentialet til det. Ellers ville jeg holde mig væk...en sysadm får mærkelige opgaver og skal dykke ned i de underligste problemer og det kræver bare at man brænder for den slags, ellers brænder man hurtigt ud.


Enig med @Robert Larsen Sysadmin eller DevOps er utroligt spændende områder. Hvis jeg ikke allerede var webudvikler kunne jeg godt finde på, at kaste mig endnu mere over disse emner.



Vil sige ligesom Brian gør, det skal være noget du virkeligt brænder for. Det er det der skinner igennem, og som gør at du stadig vil synes det er fedt om 20 år og ikke skal skifte spor midt i din karriere.

Jeg elsker jo programmering, men har også venner der elsker netværk og opsætning etc.
Uanset hvad så er der ting man skal lære, og efter begge kurser har du kun en meget svag ide om hvordan man gør alt og faktisk bruger det i virkeligheden. Så grundpillen er den samme at du vil have en base du vil kunne forstærke og bygge videre på og komme afsted fra, men regn ikke med du vil føle dig "stærk" i noget af det. Formålet med sådanne kurser er netop at give dig en god alround fornemmelse for hvad det er etc, for herefter selv at bruge det i praksis og således blive "ekspert" og være "stærk".
Så vælg det du brænder mest for og som du vil kunne se dig selv lave hver dag de næste 20 år uden at kede dig, for det vil hverken du eller din chef få meget ud af.



t