Joomla eller egen kode

Tags:    programmering

Hej

er ny her inde så vil lige sige hej til jer alle her.

Jeg har længe gået med en større ide til et web-projekt, som jeg nu vil forsøge at gøre til virkelighed, kan bare ikke finde ud af om jeg skal forsøge mig med joomla eller skrive egen kode? det burde kunne laves i joomla.

er startet på at lære udvikling i php/java, er ved at have styr på html/css. Har programmeret meget "i gamle dag" men det var mest i Pascal/c og startede med basic, desværre har jeg ikke fuldt med i programmering siden, men på vej på banen igen. ja det var tiden uden windows-problemer. skal lige vende mig til, at man ikke skal tænke på grafikken i dybten men allerede ligger i Windows.

håber i kan hjælpe mig lidt på vej

hilsen
kim



2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Man kan sige, at der er tre niveauer af webapplikationer. Der er de små, de mellemstore og de helt store.

Småopgaver er ting som en privat blog/portfolio, simpel groupware for en frilufts-klub etc. De kan som regel løses ved en håndfuld selvskreven PHP-kode på en håndfuld eftermiddage.

Så er der det mellemstore niveau, som dækker langt de fleste sites. Det kan være nyhedssites, debatfora e.lign. for potentielt større forsamlinger, corporate websites etc. etc. I disse tilfælde er det altid smartere at bruge noget færdigbygget og arbejde videre derfra. Om det så er et CMS som Joomla, Drupal eller Typo3, eller om det er et framework som CodeIgniter, CakePHP eller Symfony, det er sådan set underordnet -- her er det vigtige bare at grundfunktionalitet, sikkerhed osv. bliver varetaget af et aktivt team af udviklere, så du kan fokusere på at egenudvikle de ting, der er specifikke til dit system.

Slutteligt er der de helt store projekter. Her snakker vi noget der nærmer sig Facebook-størrelse. Det er så her, det igen begynder at bedst betale sig at skrive applikationen fra bunden på egen hånd, fordi fx performance bliver så seriøs en faktor, at det skal tænkes ind i alle steps. Et generisk system som fx Joomla kan simpelthen ikke løfte så avanceret en datastruktur som så store sytemer vil have, uden at ofre en masse juice. Det er så også oppe i denne skala, man seriøst skal overveje om PHP er vejen frem. For Facebook er det vejen frem, fordi det ville være for massiv en omvæltning at skrive det hele forfra i et nyt sprog, og fordi de mener, de får en masse hastighed i selve udviklingsfasen ved at arbejde med et dynamisk sprog. De laver så en masse smutveje for at veje op for performance-straffen, som fx HHVM.

Det projekt du snakker om lyder helt bestemt som om det falder i den mellemstore kategori, og isåfald synes jeg helt afgjort, du skal vælge et færdiglavet system at arbejde i. Det kan være Joomla, det kan være noget andet. Det vigtige er bare, at du ikke står for vedligehold af hele moletjavsen alene.

--Medmindre, selvfølgelig, du vil tage projektet som en mulighed for at lære en masse om at lave skalerbare PHP-apps fra bunden, i hvilket tilfælde du naturligvis sagtens kan vælge at skrive det hele selv, med de fordele og ulemper det så vil give dig.



Hej Per

Jeg siger tak for dit indlæg, jo mit projekt falder bestemt ind under mellem gruppen, har nemlig tænkt på der ligger et stort kodearbejde i at skrive det fra bunde og en masse jeg skal lære, men det er jo der tingene bliver spændende. Ved godt det er lidt dobbelt arbejde, lave og tilpasse det i joomla rette div. css til osv. derefter at skrive sin egen kode, dels for at lære tingene evt. bygge sit eget cms til netop dette projekt, hvis det når så langt, som jeg selvfølgelig håber.

Vil ikke sige for meget lige nu om projektet men skal nok komme undervejs.. så det starter på joomla.

hvordan med evt. at bygge sine egen udvidelser til joomla? kan ikke rigtig lure joomla's instruktioner

kim.




t