Datalogi vs ???

Tags:    uddannelse

<< < 123 > >>
Hej, jeg står og skal til at starte på en videregående uddannelse efter sommerferien. Jeg er i tvivl om hvilken uddannelse er den rigtige at sigte efter.

Min far leder en IT-gruppe, og er derfor inde i miljøet. Han foreslår mig at læse datalogi, da den generelle konsensus på hans arbejdsplads er at dataloger generelt har mere at byde på - er dette korekt?

På futurepeople.dk kan jeg se at der findes så forfærdeligt mange forskellige uddannelser der alle ligner hinanden - jeg er MEGET i tvivl om hvad der er det rigtige.

Der hersker ingen tvivl om at jeg skal have mig en lang videregående (altså bachelor + kanditat og evt. ph.d.).

Hvilke andre uddannelser end datalogi bør jeg overveje? Jeg vil i første omgang sidde som udvikler, men vil selvfølgelig sigte efter højere status indenfor så kort tid som muligt.

Undskyld den lange tekst. Håber ikke det er ligeså rodet som det føles i mit hovede lige nu...

Tak på forhånd.



22 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 22 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad vil du helt præcis?
Hvis du vil være webudvikler, så er der web integrator uddannelsen og et par lignende.
Hvis det mere er software udvikling, så vil jeg anbefale datamatiker...også over datalogi, for software udvikling er et håndværk man bedst lærer ved at skrive kode og man skriver mere kode på datamatikeren end på datalogi, som til gengæld har mere teori.
Vil du udvikle hardwarenær kode til fly, vindmøller og den slags, så er det en ingeniøruddannelse, du skal have.

Hvad mener du med "højere status"? Er det en lederstilling, du vil have, så er det jo nok noget andet, du skal vælge.



Datalogi ... Er den uddannelse du skal vælge.



De dataloger vi har ansat i virksomheden er alt lige fra udviklere, konsulenter og til systemarkitekter. Andre jeg kender er projektleder og direktør.

Så man kan / skal nok ikke putte en datalog i bås. Men hvis du vil udvikle, så tag en datamatiker og byg ovenpå bagefter med datalogi. Hvis du har lysten, så skader det jo nok ikke :-)



Du kan også tage et kig på Softwareteknologi på DTU, Softwareteknologi - jeg kan varmt anbefale DTU.



Hej Mathias,
jeg sidder selv som Software udviklings ingeniør i Microsoft og ville lige give mit besyv med :)

Ved vores sidste team-forøgelse, blev der ansat en del som udviklere samt en "arkitekt".

Vores udviklere er en blandet flok, af folk der enten har studeret "computer science" (datalogi) ved div. universiteter rundt omkring i verden eller folk med en ingeniør uddannelse (eks. diplom som IT ingeniør v. DTU). Om du har en bachelor eller kandidat gør ikke den store forskel i lande som Danmark, men i udlandet kan det være et krav, med mindre du kan fremvise relevant erhverserfaring (eks. at have shippet flere releases af et stykke software)

Vores arkitekt er uddannet med en master i "Algebra, Logic and Set Theory", samt en PhD i "informatics". Udover det, har han så flere års erfaring fra enterprise virksomheder som SAP og Accenture.

Grundlæggende vil jeg råde dig til at tage enten en datalogi eller en ingeniør uddannelse og så sørge for at søge et relevant studiejob! Når du er færdig med din uddannelse vil uddannelsen være et krav, me det er din erfaring der giver dig et job.

Jeg sidder selv med en diplom ingeniør fra DTU "Diplom" (tidligere Ingeniørhøjskolen i KBH) som sammen med min erhvervserfaring (2 års studiejob) har skaffet mig et job.

Håber du kan bruge det og held og lykke fremover! :)



Tak for alle jeres svar.

Jeg har i tankerne, at jeg de første år vil være udvikler, men senere vil blive noget softwarearkitekt - eller i hvert fald noget hvor jeg designer løsninger, i stedet for selv at sidde som en af dem der får det hele skrevet. Jeg har svært ved at gennemskue hvilke jobs der præcist findes indenfor IT-miljøet...

Jeg vil ikke være webudvikler, men snarere være softwareudvikler.

Umiddelbart lyder det på det i siger at datalogi er det rigtige valg.



Indlæg senest redigeret d. 11.11.2013 15:53 af Bruger #17630
Alle udviklere er arkitekter for deres egen lille del af en større løsning. Vil du være arkitekt for en større løsning (det samlede hele), så er det noget, der kræver erfaring. Der er ikke nogen softwarearkitekt uddannelse som sådan, men når du har et par år på bagen, så kan du overskue helheden og påtage dig opgaven at designe et stort system. Tror ikke at nogen uddannelse ruster dig bedre end en anden, men jeg selv har kun en sølle datamatiker bag mig, men jeg har 15 års erhvervserfaring og har haft arkitektrollen på flere store projekter.



Hvis du gerne vil IT og senere hen noget "andet", hvilket jeg fra dine indlæg tolker som at du gerne vil rykke fra at sidde med selve håndværket til at være mere indvolveret i planlægningen og ledelsen omkring IT, så kan du også overveje at se på diverse kombinationsstudier. Der er en uddannelse, hvor du læser IT på DTU og økonomi på CBS, og på den måde kombinerer IT-kundskaber med forretning og organisation, en kombination jeg personligt varmt kan anbefale. Derudover er der også muligheder på ITU, hvor du kan læse IT kombineret med noget forretning. Og hvis du vælger at læse datalogi som hovedfag på f.eks. KU, kan du jo vælge at læse noget andet som bifag, og på den måde få en tværfaglig kompetence.

Hvis det ikke nødvendigvis behøver at være en længere videregående uddannelse til at starte med, kan du jo også vælge at læse datamatiker og komme ud og arbejde praktisk med faget, for derefter at læse videre senere hen. Du kunne evt. få noget merit fra din datamatiker og læse til HA(it) (mener jeg godt man kan, det kunne man ihvertfald med den tidligere HA(dat)), hvorefter du kunne tage en kandidat grad indenfor hvad du nu føler for til den tid, eller måske en MBA.

Mulighederne er mange, men jeg vil klart anbefale dig at tage ud på nogle forskellige institutioner og tale med studievejlederne. Det er det bedste du kan gøre for dig selv i dit valg.



Jeg er nu også faldet over Softwareuddannelsen på ITU. Er denne at foretrække over Datalogi-studiet på KU? Jeg vil jo som nævnt gerne ende som udvikler i første omgang. Jeg vil ikke tage en datamatiker.



Det ser virkeligt også spændende ud. Tak for buddet.

Bare ærgeligt at Kemi er obligatorisk. Jeg finder det røv sygt og irrelevant for nogte som helst. Så bliver det nok ikke DTU. Brændærgeligt da resten ellers ser perfekt ud.



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2013 23:55 af Bruger #17630
<< < 123 > >>
t