Gamle systemer

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej

Jeg søger en beskrivelse af et gammelt lagerstyrringssystem.

Hvad hed de slags programmer? Hvor der ikke var grafisk brugergrænseflade, men hvor man skulle skrive i programmet for at få kommandoerne til at virke som funktioner.

Hvad hedder de former for programmer?





15 svar postet i denne tråd vises herunder
10 indlæg har modtaget i alt 18 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er nok ikke mange fordele i at udvikle den slags som terminalsoftware, men det sker da stadig.
På *nix systemer er ncurses stadig meget populært (http://en.wikipedia.org/wiki/Ncurses), og det giver da også noget ala en grafisk brugerflade i terminalen, som vi *nix brugere er så glade for. Et af de bedste eksempler er nok Kismet, som er en wireless sniffer frontend...søg efter "kismet wireless" i google og kig billederne.

Men det vil være ligeså nemt (hvis ikke nemmere) i dag at lave sit "grafiske" terminal program som en webserver og så have frontend i en browser. Jeg har lavet adskillige små systemer på den måde. Både Python, Ruby og Node har ganske udemærkede webserver komponenter indbygget, så det er ret ligetil, og det vil gøre systemet meget mere portabelt.



Indlæg senest redigeret d. 11.11.2013 11:03 af Bruger #2695
Sådan nogle har jeg udviklet i flere år og de blev korrekt nok afviklet på en terminal eller i et terminal-emuleringsprogram. Man kunne dog ofte blive lidt kreativ og bygge noget grafisk look-a-like up med et simpelt karaktersæt :-)


På en IBM iSeries (as/400) hvor jeg udviklede til, var ulemperne såmænd kun, at udviklingssproget var ukendt på alle uddannelsesinstitutioner, så man lærte det efterhånden. Det grafiske var ikke eksisterende dengang, så der var ikke et alternativ.

Udviklingen var dog relativ hurtig når man kendte sproget og databasen. Så fordele var der også.

Det lagerstyringssystem jeg udviklede i, hed Mapics og hedder i dag Infor XA hvis jeg husker ret.



Terminal programmer?



Mapics ERP (og mange andre ERP systemer) fik tilbage i gamle dage, et grafisk overlay udviklet ovenpå terminalemuleringen. så man kunne bruge mus og det var pænere.

Fordelen var, at det var nemmere at sælge. Dem der skal købe systemet, har ikke altid samme interesser som brugerne, hvilket stadig er en udfordring i dag med vores webløsninger.

Ulempen for nogle brugere var, at der var meget indtastning af data og hvis de pludselig skulle til at bruge musen for at navigere rundt, mens de tastede data ind, så tog det for lang tid. Plus at de fik museskader i armen. Sådan noget tænkte man ikke over dengang.

Jeg tror for den sags skyld ikke, at du i dag kan finde et terminal-program der sælges på markedet som er et helt erp-system.

Infor XA (tidligere Mapics) er i dag et komplet client/server produkt som er meget lækkert. Så det har forandret sig rigtigt meget og anvendes af nogle af de helt store virksomheder.



Fordele og ulemper skal jo altid vægtes mod noget andet. Og i dag synes jeg ikke at man kan sige, at der er fordele ved terminalbaserede systemer, i forhold til systemer baseret på nye teknikker.

Skal man finde en lille bitte ting, så skulle det være at data der sendes til og fra en tekstbaseret skærm, kontra en client/server fylder mindre og burde være hurtigere.



Som Brian siger er er efterhånden ikke mange fordele...dem han nævner er jeg med på og så kræver de heller ikke det helt store i forhold til GUI systemer, så de kan fint køre fra små indlejrede systemer.
Men der ville jeg nok også hellere lave et web system. Det er bare nemmere og mere moderne.



udviklingstiden er vel også lidt kortere end en grafisk applikation ? (selvom det nok ikke er meget mere, nu hvor grafiske applikationer er blevet hurtigere, at udvikle)



udviklingstiden er vel også lidt kortere end en grafisk applikation ? (selvom det nok ikke er meget mere, nu hvor grafiske applikationer er blevet hurtigere, at udvikle)

Det synes jeg faktisk ikke. Jeg har lavet en del ncurses programmer, og det tager noget længere tid og er noget besværligere end lignende gtk+ programmer. Og meget længere end hvis jeg bare lavede det som en web applikation.



tja, så er fordelen vel lig 0 efterhånden ? Svaret til hvorfor terminal programmer er cool er vel en smagssag fra udviklerens side så ?



Indlæg senest redigeret d. 13.11.2013 14:49 af Bruger #17081
tja, så er fordelen vel lig 0 efterhånden ? Svaret til hvorfor terminal programmer er cool er vel en smagssag fra udviklerens side så ?

Det kan man nok godt sige...collness bør så ikke være en faktor bortset fra i private projekter :-)



<< < 12 > >>
t