Charset MySQLi PHP ÆØÅ...

Tags:    mysqli phpmyadmin php charset

Hej allesammen.
Jeg er ved at lave en side for en kunde, da jeg pludseligt løber ind i et problem med ÆØÅ.

Hvis jeg vælger UTF-8 som charset er ÆØÅ i tekster som kommer fra mysql databasen bare "?".
Dog viser den Meta description med ÆØÅ ordenligt på feks. Facebook. (når man linker i chatten eller lignende).

Hvis jeg dog anvender iso-8859-1 Er Det lige omvendt.

Hvordan skal jeg gribe dette an?
Jeg syntes jeg har prøvet at vælge mellem alle de danske charsets i min phpmyadmin, når jeg har oprettet tabeller.

Jeg håber i kan hjælpe mig :)



2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
UTF-8 er det rigtige valg - men du skal sørge for at alt er sat op til det. Databasen kører UTF-8, dine filer er gemt som UTF-8, kommunikationen med webserveren kører UTF-8 etc - og har du fx data gemt i databasen med blandet charset bør du få ryddet op så det bliver ensartet. Desværre har de fleste webhoteller valgt ISO-8859-1 som standard og husker jeg ikke helt galt er phpmyadmin generelt kodet lidt skævt hvis man lægger data ind gennem den.



Hej Kasper.

Som Kim pointerer, så hænger dit problem sammen med kommunikationen mellem din database og din webserver.

Eftersom dine special karakterer bliver vist med et spørgsmålstegn i selve HTTP responsen, og ikke i databasen, lyder det til, at det er PHP det ikke har fået instrukser til at skrive responsen i UTF-8 formatet.

Der er heldigvis nogle fixes. Du kan eventuelt prøve med funktionerne mysqli::set_charset samt mysqli::character_set_name. Såfremt det ikke virker, følg eksemplet under den første kodeblok. Såfremt det heller ikke virker er du mere end velkommen til at vende tilbage!

Prøv eventuelt følgende, og se om ikke det giver et godt resultat.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Såfremt det ikke virker, så prøv følgende:
(skal smides ind i php.ini eller .htaccess!)

Fold kodeboks ind/udKode 

(kilde: http://blog.loftdigital.com/blog/php-utf-8-cheatsheet)

Der er i øvrig flere forskellige skridt i det cheatsheet. Prøv at følge den såfremt hverken den ene eller anden løsning her har virket.



Indlæg senest redigeret d. 11.12.2013 14:45 af Bruger #16122
t