Hvornår er en programmeringsbog for gammel?

Tags:    programmering bog alder java

Hej,

Jeg sidder og vil til, at lære et programmerings.
Jeg har besluttet at det enten skal være java eller php, da jeg har prøvet at arbejde med html og lidt css. Jeg læste nemlig, at det ville være en fordel, at have prøvet dem først.
Men den bog jeg har fundet, som underviser i java er fra 2003. Er det for gammelt? har sproget ændret sig meget siden? Link til bogen:
http://www.libris.dk/produkt/Java_2_Grundbog.htm

Fandt også en med PHP og MySQL som så er fra 2010. Vil det være bedre at tage den tror I?

Hilsen nybegynderen
-Rasmus



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, Java bogen er godt nok en gammel svend. Sproget har ændret sig mange gange på de sidste 11 år, og APIerne har også forandret sig...derudover er den heller ikke ret god. Har endnu ikke set en dansk programmeringsbog, som var penge værd.

PHP har ændret sig mindre, så den er muligvis stadig brugbar.



Til at opnå en grundlæggende forståelse kan du sagtens anvende en java-bog fra 2003. Dog er der som Robert siger flere ting der er lavet om, men den fundamentale struktur indenfor javaprogrammering, herunder klasser og objekter, variabler, metoder, betingelser, løkker osv. vil du sagtens kunne lære fra den bog, da det ikke har ændret sig fundamentalt. Det være sagt, så har jeg ikke rigtig hørt om Java 2 Grundbog, men jeg ved at mine tidligere studerende har brugt noget der hedder javabogen.dk, i det omfang de gerne ville have en dansk ressource.

Jeg ville dog overveje at starte med PHP, da det er noget nemmere at komme igang med rent opsætningsmæssigt, kombinerer godt med dine eksisterende kundskaber indenfor html/css, og ligeledes giver dig en introduktion til de ovennævnte begreber indenfor programmering. Så min personlige anbefaling ville være PHP. Hvilken bog er det du har fundet? Jeg har også en hulens masse programmeringsbøger som jeg skal have sat til salg da jeg flytter til USA, så hvis der er noget du leder efter, så sig til :)



Jeg havde fundet denne bog:
http://www.libris.dk/produkt/PHP_og_MySQL.htm
Så tror jeg, at jeg vælger PHP i stedet for java.

Jeg har også kigget på python, da en del anbefalede det til nybegyndere. Dog har jeg læst et eller andet sted, at måden man skriver sproget er en del anderledes end andre sprog, ift. at det er en del kortere. Hvis man f.eks. skulle have noget vist på skærmen kræver det kun en linje i python, hvorimod java skulle bruge 10. Der er der nogle, som mener, at det er et minus, at lære python først, da det så vil være en stor omvæltning at skulle lære et nyt sprog.

Jeg vil gerne lære et sprog, som giver et godt fundament. Det skulle PHP også give.:)




Start med ét sprog. Hvilket kan næsten være ligemeget. Lad et projekt styre indlæringen, så vil du lave hjemmeside, så er PHP nok et godt valg.
Man kan også lave hjemmesider i Python, men PHP er nok nemmere til den slags.

Når du så har lidt styr på funktionskald, variabler, klasser og den slags, så udbyg med et sprog mere for at få en anden tilgangsvinkel.



Okay, så starter jeg med PHP og kigger på python senere.

Mange tak for de gode svar.



Det svære ved Python i starten er at få det online. Men ud over det. Så er det lige så godt som PHP at lege med



t