Hvad skal med i et lib for templates

Tags:    php codeigniter

Hejsa.

Jeg er virkelig træt af at kunne finde gode Templates libs eller forsøg på libs til CI, som er så røv dårligt dokumenteret, at jeg skal bruge et hav af tid på at finde ud af hvordan den udvikler lige havde tænkt sig at det skulle virke.

Derfor er jeg nu ved at lave mit eget lib som bliver dokumenteret og fyldt op med eksempler.

Men hvad forventer man som bruger af sådan et lib at have af metoder/funktioner man kan gøre brug af?

Jeg har selv indtil videre:
- placering uden for application folder
- styres fra database
- css metode (generering af css kode, blot indtast sti fra assets mappe)
- js metode (generering af js kode, blot indtast sti fra assets mappe)




3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes mange eksisterende template sprog .. der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken og lave et nyt. Af gode templating engines kan nævnes:

Smarty - http://www.smarty.net og
Twig - http://twig.sensiolabs.org/




Du misforstår totalt.

Det er ikke et template sprog på nogen som helst måde.

Det er en måde at kunne lave sine templates i Codeigniter, nemt og hurtigt.
Smarty og Twig har jeg haft kig på og er for mig helt ude af proportioner når vi snakker et det sammen med CI.
Det er en omvæltning i CI standarden.



Hvordan er en template engine som Smarty ude af proportion og en omvæltning i CI standarden?

Du kan ikke lave templates i CI - det er CI ikke til. :o)

CI har en View component. I trit med denne component kan du implementere en template engine, som f.eks. Smarty, Twig m.fl. Det er heller ikke din template engine der styrer hvor templates ligger, ej heller database halløj. Det gør dit model, eller service lag. Controlleren kommanderer View til at indlæse en template ud fra viden den får fra din model.

Hvis det skal være 100% rigtigt, skal du kunne flytte en template fra dit CI projekt til f.eks et ZF eller Symfony projekt, uden at ændre noget som helst.

Hvis du vil have inspiration til en render engine, må du gerne udnytte mit eget setup:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 04.11.2014 23:30 af Bruger #10216
t