Duplicate content SEO

Tags:    seo duplicate-content

Hej

Jeg har et site hvor jeg viser en masse artikler. Artiklerne vises en ad gangen, med hvert deres url.
Nu er jeg ved at lave en underside på sitet, hvor jeg viser flere artikler ad gangen på een side (de bliver vist ud fra hvilket år de er fra). Problemet er at artiklerne på den nye side er magen til de artikler som jeg allerede viser på siden, så google vil nok opfatte indholdet som duplicate content.
Hvis man har to sider med det samme indhold, er det jo muligt at henvise til den 'originale' side, for at undgå at google betragter den ene side som duplicate content. Men i mit tilfælde kan jeg jo fx. vise 10 arikler på een gang, så det er ikke muligt at henvise til EN anden side, som har det originale indhold.

Kan man henvise til flere sider?

Hvis det er muligt at henvise til flere sider, er det jo muligt at løse problemet.

Den næste ting er så, at jeg forventer at den nye underside som jeg er i gang med at lave bliver mere populær end den eksisterede, og dermed vil flere måske også linke til denne side, frem for den eksisterende. Vil indgående links tælle op i Googles Page Rank, hvis den side som linkene peger på, ikke er den med den originale indhold?

Vh. Kasper



5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis det er Wordpress du bruger, kan du ihvertfald nemt redirecte en masse urls til en ny, hvis du vil undgå duplicate content. Der findes en helt masse plugins til at gøre det. :-)

Venlig hilsen Christoffer, www.dronergear.dk



Indlæg senest redigeret d. 20.03.2015 18:57 af Bruger #21137
Hej Kasper

Rente teoretisk så vil det kunne"skade" din SEO, da du således få fremvist det samme indholder flere steder på hjemmesiden. Men jeg tror ikke der er noget du skal være bekymret for, da det er noget Google er vand tail - tag f.eks. alle de danske blogs, hvor personerne bagved benytter tags/kategorier - hvilket ofte skaber rigtig mange DC problemer.

Du har dog 2 simple løsninger som du kan gøre brug af:
- Sæt No-index på de nye sider du laver, således de ikke indekseres af søgemaskinerne. Dette er løsningen, hvis det blot er for, at dine besøgnede kan tilgå den nye side fra din hjemmeside. Dette kan du nemt gøres igennem et plugin som f.eks. Yoast (se guiden her) (antaget du har Wordpress).
- Du kan også få temaet til kun at fremvise et udsnit af dit indlæg, og således ikke lade hele dit indlæg blive fremvist. Dette kan også nemt gøres i diverse Wordpress temaer.

/Nicolaj



Jeg vil nok anbefale dig at vælge fra start af om du vil satse på den nye side med alle indlæggene eller de gamle indlæg.

Hvis du vælger den store som "hovedteksten" så brug canonical tag på de små sider pegende hen på den store, det er bedre end noindex.

Omvendt så bliver du næsten nød til at bruge noindex på den store side, hvis du vælger at holde fast på de mindre, da du ikke kan lave 10 canonical tags på samme underside og så regne med at Google forstår hvad der foregår.



Mit gæt er at google er f***ing ligeglade... Deres algoritmer kan let gennemskue hvad der skal vises og vægtes, og om du vælger at omstrukturere dit site har kun midlertidige konsekvenser (reindexering)...

Løs det vha webmaster tool, og et godt sitemap.xml.

/J



t