Modem og Delphi og VB

Tags:    diverse

Hej!

Jeg er ved at lave et "terminalprogram", som kan kommunikere over modem. Mit problem er, at når jeg giver modemet kommandoen "atdtXXXXXXXX" (hvor xxxxxxxx er telefonnummeret den ringer til, lyder der en optaget tone, og jeg få svaret "BUSY". hvis jeg sætter telefonen til, virker linien helt normalt. Modemet virker fint til at gå på internettet med. Det virkede med mit gamle modem. hvad gør jeg forkert? Fortolkes kommandoerne forskelligt på forskellige slags modemer? Mit modem er et Zyxel Omni 56K, og mit gamle modem er et Safire unique 28.8
Hjælp!

Og så skal det lige siges, at jeg laver det i delphi, før brugte jeg VB, men med fuldtændig samme resultat.



[Redigeret d. 11/06-03 12:55:05 af Troels Irgens-Møller]



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Det du roder med er AT - / HAYES- Kommandoer og her kan være lidt forskel ved forskellige modems. Mit råd til dig er at prøve at starte HyperTerminal i Windows og se om problemmet er det samme (Programmet er en del af Windows). Du bør nok søge på nettet efter de HAYES - kommandoer der høre til dit modem. På denne måde kan du også opsætte mange praktiske ting i modemet.

Hvis du ikke kan finde de HAYES der høre til dit modem, ved blot at søge på modemet. Kan du åbne modemet og se hvad den chip der sidder inden i hedder og søge på den.

Et problem der kunne det resultat du har med at når du løfter røret kommer der optaget tone, kan være hvis der bruges et analogt modem på en digital linie. (Det kan der være på nogle arbejdspladser "ISDN-linier"). Ellers prøv "ATDT+tlf". Det kan også være en opsætning på modemet. Prøv at skriv "ATI" så bør der komme en liste med opsætning..... Hvis du bruger Delphi og har brugt VB kender du sikkert mscomm.ocx til at skrive / læse seriel kommunikation.....

Ov forresten det kan også være noget med stikket på dit modem. Når du sætter modemet til tlf nettet skal du se på de status dioder der er tilsluttet. Her kan du se om der er noget tlf-signal. Ellers er dette problemmet.

Ok..... Giver dig lige en opskrift på hvordan du kan tjekke dit modem .....

1. Sæt dit modem til computer og tlf-linie (også power).
2. Start Windows HyperTerminal (Kan hentes frit fra nettet hvis du ikke har den).
3. Vælg null modem og den COM- port du bruger til dit modem, samt hastighed (evt 9600, 8 bit, none, none)
4. Opsæt Windows HyperTerminal til at echo dine kommander. (Skriver det du skriver til modemet til dig også)
5. Åben forbindelsen ved at trykke på tlf.
6. Chek lysdioder på modemet. (noter dig hvilke dioder der lyser)
7. Skriv "AT"<Enter>
8. Modem bør svare "ok" tilbage (eller noget der ligner) .... (Gå ikke vidre før modemet svare)
9. Skriv "ATI"<Enter> modemet svare med noget information omkring sig selv
10. Skriv "ATDT"<Enter> Modemet bør svare og løfte røret....
11. Skriv tlf og tryk <Enter>
12. Prøv at skrive "ATDT+tlf"<Enter> (prøv evt. 118 og skru lidt op for lyden fra modemet)

Pas på du ikke har fat i et Digital modem, her høre nogle lidt andre AT kommandoer !

Skriv hvis dette ikke løser dit problem. Ov forresten tlf- centralen kan opsættes til ikke at lukke modem trafik igennem, men dette giver først udslag når man forsøger at ringe. Her vil modemsne enten sige BUSY eller der bliver bare oprettet forbindelse i kort tid og lagt på.....

Læg på kommandoen hedder "ATH1" (total læg på)

Prøv nogle af de rå jeg har givet dig her... Har selv lavet afgangsprojekt med et GSM- modem og har tjek på modems, men der kan være mange fejl muligheder. Laved et projekt der kunne aflæse noget måleudstyr der kunne stilles op hvorsom helst i hele Verden. Der var flere forskellige modems indblandet. (samt Real Time kodning af signalet og mm)

Best Regaards
Janus S. Andersen

P.s Men start med Windows HyperTerminal, det kan hjælpe meget.... (god vind)

*** Livet er smukt ***



t