Chip Board

Tags:    diverse


Davs gutter,

Jeg er begyndt at intresere mig for at lave små "boards" med processere på og
derefter programmere dem...

Er der nogen der har noggen links til hvordan man konstruere disse "boards" og
derefter programmere den???

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hay The-Freak !!!
Hvad kunne du godt tænke dig at lave ?. Kan forstå på dig at du gerne vil programmere CPU- boards. Du kan evt. lave et med en PIC - kreds, en 8051, eller en AVR. Tror næsten det er lige nemt. Du kunne også tage skridet og lave et CPLD- eller FPGA- board. Og programmere disse i VHDL. Det er faktisk værd at prøve, for det styre ret vildt. (tro mig jeg har prøvet)

Men hvad vil du lave med dine boards ? Her kommer sp. For der er forskel i pris og hvad de forskellige CPU er gode til.

Hvis det bare er hygge, kunne du starte med en PIC16F84, hvor du blot sætter lysdioder på alle benne. Du kan købe mange byggesæt hos brink elektronik....

Prøv at hente databladet for de CPU`s du vil arbejde med, her står hvordan du laver printet det fleste gange. Ellers prøv www.beyondlogic.org
(Her ligger et link på dette forum.)

Nå men vil løbe igen....

Skriv lidt mere

Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***




Jeg tænkte bare på at lave et lille Chip Board med en lys-diode. Senere kunne jeg så sætte
flere ting på, alt efter hvad jeg skal bruge...

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Hej The-Freak !!!
Ok

Her ville det være nemt at starte med en CPU der hedder PIC16F84. Her skal der ikke særlig mange komponenter på for at den kan køre. Har du et firma i ryggen eller er det kun til hjemmebrug ?

De fleste firmaer vil nemlig kun handle med andre firmaer og ikke privat personner. Du downloader mplab og cc5x samt databladet på PIC16F84 (du kan også bruge databladet på en PIC16c84). Udfra databladet og lidt læsning kan du se hvordan du skal lave dit chip board.....

Det er noget med MCR skal til 5 volt, der skal et krystal på (4 MHz) to cap på 15 pF, og en modstand. Så er du næsten kørende. Husk forsyninigs spændingen. Du sætter modstande på portA og portb samt dioder. Og her har du dit board. Nu er dit problem at brænde PIC kredsen. Her skal du finde en brænder, eller lave en selv.

Husk at sætte din PIC- kreds i en sokel !!! (og køb en der kan brændes flere gange ikke kun en gang. Mener de hedder OTP dem du ikke skal købe. Men sp. forhandleren)

Du kan næsten selv vælge hvilken CPU du vil lave dit board med, men jeg ved at der står meget om PIC16F84 på nettet, ellers prøv en AVR.

Janus S. Andersen

P.s Tror nok en PIC16F84 koster ca. 20 kr, men det er flere år siden jeg selv har købt en. Brænderen gav jeg 1200 kr for, men det er jo kun et engangskøb. (prøv evt. brink elektronik hvis du er privat, eller farnell hvis du har et firma der vil hjælpe med at handle)


*** Livet er smukt ***





Er det muligt at lave det med en AVR ATMEL chip???

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Yep....

Hvad mig selv angår, bruger jeg PIC da det er dem jeg har her hjemme. Men har fundet en brænder til AVR flere steder på nettet. (De er ok simple at lave.)....

Du kan også bruge 6800 serien og mange andre. Før i tiden var det PIC der sad i chip kort (f.eks. til tlf.), men det kan godt være nogle andre i dag ved det ikke.

Du finder blot den CPU du vil bruge og tjekker databladet og søger lidt på nettet. Så er den hjemme. Men køb en der kan programmeres flere gange, eller bliver det dyrt for dig. Du bør nok også vælge en der har et programmerings sprog du gidder programmere i. De fleste kan programmeres i C.

Men start med AVR eller PIC. Er selv best til PIC og kan bedst hjæpe dig med denne. Hvis du behøver dette.

Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***




Yep....

Hvad mig selv angår, bruger jeg PIC da det er dem jeg har her hjemme. Men har fundet en brænder til AVR flere steder på nettet. (De er ok simple at lave.)....

Du kan også bruge 6800 serien og mange andre. Før i tiden var det PIC der sad i chip kort (f.eks. til tlf.), men det kan godt være nogle andre i dag ved det ikke.

Du finder blot den CPU du vil bruge og tjekker databladet og søger lidt på nettet. Så er den hjemme. Men køb en der kan programmeres flere gange, eller bliver det dyrt for dig. Du bør nok også vælge en der har et programmerings sprog du gidder programmere i. De fleste kan programmeres i C.

Men start med AVR eller PIC. Er selv best til PIC og kan bedst hjæpe dig med denne. Hvis du behøver dette.

Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***

Jeg har fundet en PIC16F84, kan man genskrive på den???

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



> Jeg har fundet en PIC16F84, kan man genskrive på den???

For det meste. Men hvis prisen er meget lav, kan der være noget med at den kun kan programmeres en gang. Jeg vil gætte på den du har fået fat på kan programmeres flere gange, men sp. den du har fået den fra.

En PIC16F84 er god at starte med, fordi den er relativ nemt at programmere. Nu hvor du har fundet dig en IC, skal du blot finde dig en brænder og lidt programmer så kan du begynde. F`et i PIC16F84 står for flash så den burde være god nok. Jeg mener den har 1 K kode EEPROM og 35 byte RAM, men se evt datablad. Det er helt fint til dit projekt.

Har du adgang til et print lab (sted hvor man kan lave rigtige print) ? eller bruger du hul-print ?

Når du har fundet dig en brænder og har fået lavet et lille board til PIC`en, kan du starte med at programmere den. Jeg bruger selv "Crimson Editor" og cc5x, og mplab til at overføre programmet med. mplab fordi det kender min brænder "PIC starter Plus", og "Crimson Editor" fordi de highligther syntaxen til mig i farver. Men det er jo optil dig selv hvilken IDE du vil bruge.

På hver ben af portene sættes en modstand på ca 400 ohm (fra 300 ohm til 3 k ohm ) og en diode fra modstaden til stel. På port a,b,c (hvis der er 3 porte). Under programmerigen bestemmer man om porten skal være en indgang eller en udgang. Alle porte sætte til udgange.

Du skal lige se i databladet hvordan man sætter krystallet på, og hvilke ben der skal sættes forsyning til. MCLR skal til 5 volt osv....

Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***





Hay
Hvordan gik det med PIC16F84 projektet ???

* Life is a dream in a programmers heaven *



t