Hvor skal jeg tage datalogiuddannelsen?

Tags:    datalogi udvikling uddannelse software

Hej igen!

Jeg har nu bestemt mig for at studere datalogi her til september, men jeg har et sidste afgørende spørgsmål, inden jeg søger;

Hvor vil det være bedst for mig at studere?

Det vil jo nok afhænge af nogle facts, så her kommer de:

Jeg vil selvfølgelig have en hardcore IT-uddannelse. Jeg vil meget gerne kunne stå for udviklingen af diverse komplekse systemer, mens det stadig er interessant. Herunder mener jeg eksempelvis også spil, styresystemer og noget ala Google etc. Det vil altså sige, at jeg efter endt uddannelse gerne skal kunne fungere som softwareudvikler på niveau med normale softwareingeniører. Jeg er udmærket klar over, at datalogi ikke har fokus på softwareudvikling, men jeg vil under uddannelsen gerne sætte fokus på udvikling gennem valgfag osv.

Jeg bor i Sønderjylland, og det vil selvfølgelig være fedt ikke at bo for langt fra mit hjem. Desuden studerer min bror medicin i Odense.

Jeg vil være sikker på et godt job og ikke mindst god løn, og jeg tænker over, om en uddannelse fra hovedstaden ikke er mere tiltalende end en uddannelse fra Odense - især hvis jeg vil have job i udlandet?

Desuden er jeg meget interesseret i at studere et år i Japan, og nu hænger det jo sådan sammen, at KU har indledt et tæt samarbejde med University of Tokyo.

Jeg er dog ikke særlig glad for idéen om at bo i en kæmpe by med masser af folk.

For at opsummere vil jeg bare være sikker på, om begge steder vil give mig præcis de same muligheder og kompetencer, eller om ét af stederne passer bedst til mig (og i så fald hvilket?)?



Indlæg senest redigeret d. 29.06.2015 19:15 af Bruger #21115
4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der hvor det passer dig bedst .. mange IT uddannelser kræver at du har en naturlig interesse og nysgerrig hed til faget. Og selv arbejder med det. Det kan du gøre alle steder. Og det anbefaler jeg også at du gør. For det er sådan du lære mest.

Undervisningen er primært teori. Men for at blive god, kræver det også at du laver en masse praktisk.



Indlæg senest redigeret d. 30.06.2015 12:42 af Bruger #17081
Ja der hvor det passer dig bedst. Jeg kender en masse jyder der er rigtig glad for at læse det på KU. IT universitet er virkeligt blevet godt derude.



Indlæg senest redigeret d. 30.06.2015 16:28 af Bruger #21173
Der er jo nogle selvmodsigelser og du må gøre op med dig selv hvad der er vigtigst.

Du vil gerne studere et år i Japan, men ikke bo i en kæmpe by med masser af mennesker (Det er Tokyo).
Du vil gerne være tæt på dit hjem, men på papiret mener du at en uddannelse fra hovedstaden er bedre (det er ikke tæt på dit hjem).

Så du må gøre op med dig selv om du ikke vil gå på kompromis og studere tæt på dit hjem, uden at det på papiret ser godt ud og kommer til en by med masser af mennesker, og en tur til Tokyo. Det kommer jo an på hvordan du som person er, og om det er grundlæggende eller du måske kan ændre det.
Hvis du kan lære at være i en stor by med masser af mennesker og tilvænne dig det som livsstil, så er det ikke et problem. Men hvis du som person aldrig ville være glad for det uanset hvor længe du er der, så ville det blot være en hæmsko for dig og derfor være et dårligt valg.

Tror begge steder vil være godt (også på papiret), men flere og flere firmaer ser på dit internationale potentiale hvis du skal ud og være ved et stort firma, og derfor vil en tur til Tokyo være en god erfaring at have med.
Dog skal du jo så kunne omstille dig og lære at det skal være din fremtid og livsstil fremover (måske), for så er det ikke kun en tidsbegrænset periode du skal gå på kompromis måske.

Begge steder vil give dig gode mulighedheder for at få godt arbejde, men den ene vil give dig nogle andre muligheder måske.

Så det er nok op til dig om du vil tage skridtet imod det ene eller det andet, for begge dele kan sagtens give dig det du vil.



Har selv studeret i Odense. Jeg vil ikke mene at Odense som sådan er dårligere eller mindre international end kbh. Syddansk Universitet betragtes som lige så godt som Københavns Universitet eller Århus Universitet, så det med at du ikke kan få job i udlandet fordi du har studeret i Odense tror jeg ikke holder.

Det jeg har at sætte på Odense er, at mange af dem som studere der efterfølgende har svært ved at finde jo, specielt hvis de gerne vil blive på fyn - der er bare intet at få! Jeg fik f.eks. selv job i Jylland og er så efterfølgende flyttet hertil. Det er er for så vidt også fint nok, men det er bare ærgerligt at alle de venskaber man har fået på studiet går i sig selv når alle forsvinder fra det sted man studerede sammen. Det ville nok ikke ske i så stort et omfang i Århus eller kbh, hvor folk har lettere ved at få arbejde og derved bliver i byen.



t