Beregning af Puzzle Game Level Score

Tags:    game-development programmering algortime

Hej alle udviklere.

Jeg er igang med at lave et lille 'for sjov' projekt, som er et lille puzzle game i stil med de gamle sokoban spil.

I spillet er forskellige levels, hvor spilleren skal skubbe nogle kasser rundt til nogle bestemte steder. Hver gang en spiller flytter sig, så registreres antallet af skridt spilleren har taget. Desuden skal det pågældende level klares så hurtigt som muligt, da der kører en tid og jo langsommere et level klares, jo lavere en score får spilleren.

Mit spørgsmål er nu, hvilken beregning, som er mest passende, for at få en level score, hvor et levels sværhedsgrad er taget i betragtning (hvert level kan klares på et minimum antal skridt og en miminumstid).

Er der nogle standarder som er mest brugt, og i så fald, hvordan ser de algoritmer ud?

Hvis jeg gerne vil indføre et stjernesystem, hvor spilleren får 3 stjerner for 'fantastisk', 2 stjerne for 'godt' og 1 stjerne for 'fint', hvor 3 stjerne er hvis spilleren ligger tæt på et levels minimum skridt og tid, hvordan gør jeg så dette bedst baseret på en beregning af et levels score?

Håber ikke at spørgsmålet blev formuleret for kringlet :)



Indlæg senest redigeret d. 24.11.2015 15:26 af Bruger #4487
2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har arbejdet på komogvind i over 11 år nu og vi laver lignende spil.
Vi er gået helt væk fra at have tid med som parameter for det gider brugerne ikke, så mit råd vil være at holde dig til færrest antal skridt. Det er også nemmest :-)



Ja, det har du sikkert ret i... Tænkte bare at det kunne være lidt sjovere, men hvis man kun fokuserer på skridt, så er det helt sikkert nemmere. Måske man kunne beregne scoren ved at bruge en aftagende eksponentiel funktion, og så gange det med f.eks. 1000.

Prøver mig lige lidt frem. Er åbne overfor andre forslag :)



t