Nyt fil-format

Tags:    diverse

Jeg ville gerne have mit program til at kunne oprette andre filer med nogle oplysninger...
Når man åbner disse filer skal mit program åbnes og nogle variabler skal ændres alt efter hvad der står i filen.

Nu er det jo at man ikke bare kan skrive oplysningerne i *.txt filer, for når man åbner dem vil de ikke åbne mit program...

Så derfor tænkte jeg at man kunne lave sit eget fil-format!

Hvordan (Når programmet installeres eller første gang kører) får jeg windows til at fatte at de slags filer skal åbnes med mit program???

Og er der grænser for hvad man må kalde sit format? fx *.hap *.mw *.webwriter



10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er ikke grænser for hvad du vil kande dit format. Du kan kalde det for har-du-en-ged?-det-har-jeg-nemlig det er ligemeget. Du kan få alle dokumenter åbnet i dit program. du skal bare have den rigtige kode. Søg på eksperten.dk efter "start fil med mit program" eller noget i den dur


Mvh
Jesper
www.zig-software.dk
jtp@zig-software.dk



Hvad så hvis man kommer til at vælge et fil-format der findes i forvejen? Kommer det ikke til at ødelægge en hel masse?

Hvordan ved man om et fil-format ikke er brugt af andre?


Det tror jeg ikke du kan finde ud af, da du jo laver et fil format og det registrer du jo ingen steder, og det samme gør andre vel heller ikke:) Du kan jo bare vælge et som ingen andre kunne finde på at vælge, lidt i stil med Jespers forslag, bare lidt kortere :)

Glad for flash...? Så tjek lige Flash gruppen, her på udvikleren.

[Redigeret d. 10/07-03 22:24:46 af Jan L]



Jeg ville gerne have mit program til at kunne oprette andre filer med nogle oplysninger...
Når man åbner disse filer skal mit program åbnes og nogle variabler skal ændres alt efter hvad der står i filen.

Nu er det jo at man ikke bare kan skrive oplysningerne i *.txt filer, for når man åbner dem vil de ikke åbne mit program...

Så derfor tænkte jeg at man kunne lave sit eget fil-format!

Hvordan (Når programmet installeres eller første gang kører) får jeg windows til at fatte at de slags filer skal åbnes med mit program???

Og er der grænser for hvad man må kalde sit format? fx *.hap *.mw *.webwriter


Hej,

Jeg har kigget lidt i gennem registry og fundet ud af hvordan du kan registrere filer så de kan åbnes i dit eget program.

Jeg har lave en procedure (Delphi) som kan registrere dit filformat.

Du kan nemt ændre i proceduren så den også kan registrere sig så dit program også giver mulighed for at printe direkte fra popup menuen osv.

Se evt. : http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/programmersguide/shell_basics/shell_basics_extending/fileassociations/fa_file_types.asp


Fold kodeboks ind/udKode 


Sådan bruger du proceduren:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber det hjælper!
/Michael




Jeg ville gerne have mit program til at kunne oprette andre filer med nogle oplysninger...
Når man åbner disse filer skal mit program åbnes og nogle variabler skal ændres alt efter hvad der står i filen.

Nu er det jo at man ikke bare kan skrive oplysningerne i *.txt filer, for når man åbner dem vil de ikke åbne mit program...

Så derfor tænkte jeg at man kunne lave sit eget fil-format!

Hvordan (Når programmet installeres eller første gang kører) får jeg windows til at fatte at de slags filer skal åbnes med mit program???

Og er der grænser for hvad man må kalde sit format? fx *.hap *.mw *.webwriter



i registeringsdatabsen under nøglen

HKEY_CLASSES_ROOT

står alle filtyper som er registeret på den aktuelle pc, her skal du også registere din filtype samt stinavn til programet, det skal vist nok stå på et bestemt måde for at virker!


mvh.
Thomas




Hvad så hvis man kommer til at vælge et fil-format der findes i forvejen? Kommer det ikke til at ødelægge en hel masse?

Hvordan ved man om et fil-format ikke er brugt af andre?



Hvad så hvis man kommer til at vælge et fil-format der findes i forvejen? Kommer det ikke til at ødelægge en hel masse?

Hvordan ved man om et fil-format ikke er brugt af andre?

Søg på google :)
ex. http://www.google.com/search?q=file+extension+.hap&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

.hap bliver allerede brugt af andre programmer.

Hilsen Peter aka XtenS
xtens@beerteam.dk
------------------------
Hvis man blander vand og salt, så bliver det til ILD!



Hvad så hvis man kommer til at vælge et fil-format der findes i forvejen? Kommer det ikke til at ødelægge en hel masse?

Hvordan ved man om et fil-format ikke er brugt af andre?


Hvis formatet ikke findes på www.filext.com er der nok ikke nogen størrer programmer der bruger dem, og så er sandsyndligheden for dette jo meget lille. De fleste filformater er på højst 4 bogstaver, hvilket jo giver et rimelig begrænsede antal muglighedder.
Forresten syntes jeg at brugeren, ALTID, skal have lov at vælge hvilke filer der åbnes med hvilke programmer. Der er ikke sjovt hvis man skal ind og rette 5-6 steder i indstilligerne, så husk lige at spørge brugeren :)

##################################
#There are only 10 types of people in the world: #
#Those who understand binary ant those who don't#
##################################

# JeZper #





Jeg ville gerne have mit program til at kunne oprette andre filer med nogle oplysninger...
Når man åbner disse filer skal mit program åbnes og nogle variabler skal ændres alt efter hvad der står i filen.

Nu er det jo at man ikke bare kan skrive oplysningerne i *.txt filer, for når man åbner dem vil de ikke åbne mit program...

Så derfor tænkte jeg at man kunne lave sit eget fil-format!

Hvordan (Når programmet installeres eller første gang kører) får jeg windows til at fatte at de slags filer skal åbnes med mit program???

Og er der grænser for hvad man må kalde sit format? fx *.hap *.mw *.webwriter


Hvilken Installer bruger du... Hvis du bruge Inno Setup kan du bare kontakte mig...

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Det er jo egentligt ret let at lave sit eget fil-format!

Hvis man skriver: Dokument.webwriter spørger windows automatisk om hvilket program formattet skal åbnes af... Så kan brugeren selv gå ind og vælge mit program... Så er filens indhold åbnet med mit program... FEDT!




Hej,

Jeg har kigget lidt i gennem registry og fundet ud af hvordan du kan registrere filer så de kan åbnes i dit eget program.

Jeg har lave en procedure (Delphi) som kan registrere dit filformat.

Du kan nemt ændre i proceduren så den også kan registrere sig så dit program også giver mulighed for at printe direkte fra popup menuen osv.

Se evt. : http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/programmersguide/shell_basics/shell_basics_extending/fileassociations/fa_file_types.asp


Fold kodeboks ind/udKode 


Sådan bruger du proceduren:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber det hjælper!
/Michael


Tror du det ville være muligt at oversætte den smøre til vb? Please...



t