Jeg mangler hjælp med programmering

Tags:    programmering

Hej
Mit navn er Nicolai og jeg er 19 år.

Jeg har et ønske om at blive programmør og meget gerne i spil.
Men man skal jo starte et sted, så havde tænk at starte med c#/html.

Jeg har prøvet mange ting som at se youtube, eller finde tutorials på nettet.
men problemet med dem er at der er ikke lige nogen at spørge hvis man skal ha hjælp.

Og grundet en masse ting på min skole (HF) kan det ske at jeg slet ikke bliver færdig med min uddannelse i år og kan derved ikke komme videre og læse som datamatiker som jeg gerne ville.

Derfor ville jeg høre om nogen her enten kendte eller selv ville være til hjælp, enten med at komme igang eller hele vejen?
Det allerbedste ville jo være en form for lære, men det tænke jeg ikke der er nogen der gider i deres fritid.

Hvis I har spørgsmål må I meget gerne skrive dem ellers håber jeg der er nogen som vil være til hjælp.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvilken type spil vil du lave?

Det nemmeste vil nok være at lave noget i 2D og browserbaseret i JavaScript+HTML5.

Jeg arbejder hos CEGO A/S som står bag komogvind.dk og spilnu.dk og vi bruger udelukkende JavaScript i dag, så det kan varmt anbefales.



Hvilken type spil vil du lave?

Det nemmeste vil nok være at lave noget i 2D og browserbaseret i JavaScript+HTML5.

Jeg arbejder hos CEGO A/S som står bag komogvind.dk og spilnu.dk og vi bruger udelukkende JavaScript i dag, så det kan varmt anbefales.


Jeg vil gerne lære at lave spil i unity til en start.

Derudover vil jeg gerne lære at scripte og lave mods til spil.



Der findes et hav af video tutorials paa YouTube som du kan kaste dig over, og der endda en Danske laerings videoer paa nemprogrammering.dk som ogsaa kan hjaelpe dig med at komme igang. Jeg vil anbefale dig at fokusere paa C# i Unity da C# kan blive et meget nyttigt sprog for dig at kende til i fremtiden.



C# kan blive et meget nyttigt sprog for dig at kende til i fremtiden


Det kan JavaScript i dén grad også :-)



Helt korrekt Robert, men jeg taenkte mere paa 'Desktop' spiludvikling. C# bliver anvendt meget indenfor AAA spil, blandt andet bliver en del in-house vaertoej/tools samt redigerings-vaerktoej/editors skrevet i rent C#, hvor selve renderings pipelines bliver skrevet i C++. Saa hvis man gerne vil gaa i den retning saa er C# bestemt godt at havde i rygsaekken. Selv hvis du gerne vil specialisere dig i web-loesninger, saa kan C# klare back-end loesninger (ikke at forglemme at det kan andre sprog ogsaa). Korrekt mig venligst hvis jeg tager fejl, men jeg vil nu mene at C# er mere anvendlig for spil udvikling (generelt set) end Javascript.



JavaScript (og Lua) tager mere og mere over for store dele af spilmekanikkerne. Selve engine delen laves typisk i C/C++, mens man scripter selve gameplayet. I Unity kan man vælge imellem C# og JavaScript, så det er nok mest en smagssag, men efterhånden som mere flyttes over på browserne er JavaScript slet ikke et dumt valg.

Og med Node.js kan man også lave serverdelen i JavaScript. Det bruger jeg også til mange af mine "grafiske" tools. Det er bare en Node baseret web server, som når man eksekverer dem åbner sig selv i min browser.



Det ser bestemt lovende ud for browser-spil, specielt nu da HTML5 understoetter WebGL som kan give hardware accelererende 3D grafik til dit browser spil, men for kommercielle produktioner, vil der ikke blive et problem med aaben adgang til kildekoden? Hvordan beskytter i jeres kode hos jer?



Det gør vi ikke :-)

Vi bruger Google Closure til at compile det med, og så bliver det sværere at læse. Det er ikke derfor, vi compiler, men det er en rar sideeffekt. Compileren laver statiske tjeks, minimerer og fjerner ubrugt kode, og det er de primære årsager til, at vi bruger det.

Vores kritiske spil (dem hos spilnu.dk hvor man kan vinde penge) bliver styret fra serveren, så dem kan man ikke snyde på. Klienten er helt dum og bare et view af serverens model. Det samme med vores multiplayer spil på komogvind.dk, men i vores singleplayer spil på komogvind kan man faktisk snyde, hvis man bruger tiden på at gennemskue sammenhængene og kan finde de rigtige objekter...men vi bruger et par antisnyde teknikker, som gør det temmeligt meget sværere.

Mht. intellectual properties så tror vi, at det er sværere at få noget fornuftigt ud af vores compilede kode, end at skrive det fra bunden. Forskellen på vores frameworks og alle de mange, man kan finde på nettet, er mest at vores er mere skræddersyet til os så man vil ikke få så meget ud af at stjæle det.



Indlæg senest redigeret d. 17.12.2015 11:25 af Bruger #2695
t